Los bericht bekijken
Oud 24 juni 2009, 09:19   #73
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Ja. Daar kan ik 2 situaties bijschetsen op basis van wat ik van andere Marokkaanse meisjes verneem.

1. Die meisjes hebben vanaf een bepaalde leeftijd een hoofddoek gedragen, en op een dag worden ze verliefd op een jongen die het niet zo heeft op een hoofddoek (jonge Marokkaanse jongens houden daar niet zo van). Ze gaan zich dan ook stiekem opmaken...

2. De helft van de meisjes draagt geen hoofddoek, en ze hebben dat ofwel nooit gedaan ofwel vroeg afgedaan. Maar de meisjes die dat tot een latere leeftijd zijn blijven dragen, hebben het moeilijker om opeens zonder te lopen. Ze vinden het dus niet meer mooi, maar willen dat ook niet aan de mensen laten zien die hen MET kent. Ze zitten dus in een soort identiteitscrisis.
Uiteindelijk gaan ze de knoop doorhakken, en ze gaan zien dat dat allemaal wel meevalt.

De hoofddoek werd trouwens ooit opgedrongen door de eerste generatie (de bejaarden van nu). Maar ze moeien zich nu allang niet meer met wat er in hun omgeving gebeurt. Ze zien overal een andere levenswijze, en op een dag aanvaard je dat gewoon. Dit is inclusief de levenswijze in o.a. Marokko waar men aan loketten (bank, reisbureau,...) ook geen hoofddoek draagt.
De nieuwere generaties storen zich al helemaal niet aan meisjes die geen hoofddoek dragen. Zij die dat wel doen zijn uitzonderingen.
Er zullen misschien wel Marokkaanse jongeren zijn die zo denken.
Maar de meesten doen dit niet.
Op een debatavond ontstond zo discussie, vrouwen met en zonder hoofddoek lichtten hun standpunt toe, tumult onder jonge Marokkanen die vonden dat er niet gezeverd moest worden, de hoofddoek moest en daarmee uit!
Op menige andere evenementen hoorde ik hetzelfde, hoofddoeken waren verplicht en juist Marokkanen verdedigden dit met vuur, ook vrouwen.
Turken dachten daar veel genuanceerder over, afhankelijk van het gegeven of zij zelf achter het gedachtengoed van Atta Turk stonden of niet, dat het in Marokko anders is dan hier wil ik wel geloven maar migratie brengt vooral mensen naar hier die in Marokko zelf geen toekomst hebben en dat zorgt voor zeer traditionele standpunten zoals je dit in dorpen hoort en ziet.

Laatst gewijzigd door alice : 24 juni 2009 om 09:21.
alice is offline   Met citaat antwoorden