Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...31901683090628
Ik wil die helikoptervlucht niet aanklagen, maar ik heb mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van dit artikel.
Ik ben geen wetenschappelijk genie, maar 100 ton CO2-uitstoot bij 1 helikoptervlucht??
Dat lijkt mij toch wel overdreven.
Is dit een leugen van La Dernière Heure of kan je met 1 vlucht wél 100 ton CO2 produceren?
|
we gaan dat probleem eens oplossen met wat wiskunde
wel een helicopter verbruikt wel wat bvb 30-300liter per uur bvb , maar laten we zeggen
1 ton of 1000 liter brandstof produceert dus 3ton CO2
dus die beweert dat een helicoptervlucht goed is voor 30ton brandstof verbruik, ik vraag mij zelfs af of een leger helicopter sowieso 30 ton kan opheffen... dat is dus al anomalie 1.
Dus diezelfde genie beweert dus dat 30ton brandstof 2500euro kost.
Nu als je weet dat 1liter brandstof wel 0.5euro kost, is dus voor 2500euro maximaal 5000liter brandstof te verbruiken. en 5 ton kan maximaal 15ton C02 produceren. Dit zonder rekening te houden met afschrijvingen, personeelskosten, en luchthaven taksen. Dus laten we zeggen dat bvb 50% van de kostprijs brandstof is, dan is daar maximaal 7ton C02 geproduceerd. en 1250euro brandstof verbruikt zijn, dat is dan anomalie 2
Je kunt het ook nog anders oplossen. Een helicopter heeft zo van die motoren van 1000pk. Nu om die 1000pk te genereren heb je in een ouderwetse motor van 100pk 10liters/uur nodig. Of je kunt al vlug schatten dat het verbruik van een helicopter rond de 100liter/uur draait... Eentje met 5000pk, maar dat zijn al van die mastodonten, halen dan 500liter/uur.
Dus een uurtje vliegen kan dus wel 1.5ton CO2 genereren met zo'n mastodont. Maar dan verzet je al 20 man, en niet 1 ventje. dat is dus op een derde manier bewezen
dus nee dat artikel is sensationele zever