Met propaganda heeft het in ieder geval niets te maken. Ik spreek vooral uit eigen ervaring; ik kom er regelmatig en dan kan je gaan vergelijken met de situatie elders.
Het valt me ten eerste steeds op hoe proper het daar is. Het PAND systeem in Duistland heeft daar zeker al mee te maken. Daarnaast zie ik ook de verkeersvrije centra in steden, de vignetten om vervuilende auto’s uit de stad te weren, hun zonnepanelen projecten, de windmolens, het gebruik van gierveren en hun mooie natuur natuurlijk. De cijfers over hun % duurzame energie spreken ook voor zich, nest zoals overigens hun project DESERTEC. Er is dus wel degelijk een gedreven “umwelt” stroming en er wordt ook een serieuze inspanning met betrekking daartoe geleverd.
Wat die CO2 uitstoot betreft, dat kan wel kloppen maar dat heeft misschien meer te maken de aard van hun economie met zware energie intensieve takken in de industrie (technologie, auto, .. .). Je mag daarbij ook niet de erfenis uit het verleden vergeten en natuurlijk de situatie met Oost Duitsland. Die onbeperkte snelheidslimiet komt er door de auto-industrielobby natuurlijk, maar op termijn verwacht ik toch wel dat dit ook aangepast zal worden. Steen en bruinkool zijn de enige grondstoffen die ze daar hebben, vandaar dat ze ermee werken. Meer en meer worden ze echter vervangen door gas. Dit alles vraagt zijn tijd natuurlijk.
Wist u trouwens dat er minder files en vervuiling zou optreden door deze onbeperkte snelheid niettegenstaande een wagen aan hoge snelheid veel meer vervuilt dan een aan pakweg 120 km/h.
|