Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2009, 10:54   #802
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Beklemmend hoe de argumenten van nogal wat Vlaamsgezinden na een tijd toch altijd weer op die van de Belgicisten gaan lijken. Zelfs bij iemand met een open geest als Vlijmscherp.
een open geest in de zin dat ik andere talen zoveel mogelijk wil verstaan en tolereer dat andere talen gesproken wordt? jazeker, dan heb ik een open geest.

als jij met een open geest wilt zeggen dat een slager tegen een Franstalige enkel Nederlands mag spreken (zoals Demotte zegt) dan heb ik idd geen open geest, van mij mag die slager in het Frans zijn centen verdienen.

en zolang dat die Franstalige begrijpt dat hij op sommige plaatsen niet goed zal bediend worden en dat hij in communicatie met de overheid wel Nederlands moet spreken, zie ik niet het probleem.

uiteraard zijn er nog uitzonderingen. zo kan het niet dat er op Nederlandstalige scholen andere talen gesproken wordt, de leerkrachten moeten altijd kunnen verstaan wat de leerlingen zeggen. zo is het in mijn basketbalclub ook verboden om Turks te praten onder elkaar. maar eens buiten de zaal, mogen ze van mij spreken wat ze willen onder elkaar. integendeel, ik ben jaloers op mijn Turkse gemeentegenoten, die zijn dus perfect tweetalig.