Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun
Niet correct, Benzine bevat enkele kankerverwekkende producten die in Diesel totaal niet voorkomen, benzeenringen om er maar eentje te noemen.
|
En verder nog iets... ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun
Alweer niet correct, Wanneer uitgerust met een koolstoffilter is de uitsoot voor beiden gelijkwaardig en die van diesel (met) zelfs lager dan benzine (zonder).
|
even nog eens citeren, en lees opnieuw:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michel
En vergeet ook niet dat ook bij gelijk verbruik de diesel 12-13 % meer broeikasgas CO² uitstoot.
|
Sinds wanneer wordt broeikasgas Koolstofdioxide of CO2 tegengehouden door een koolstoffilter ? Waar zit dat in het uitlaatsysteem, geef eens een link ?
Een roetfilter ken ik, die zorgt voor een naverbranding (met extra schadelijke stoffen) van de dikkere roetdeeltjes (PM10) die in extra CO² omgezet worden en door de uitlaat geblazen worden tesamen met de ultrafijne veel kleinere als << PM 10 die de filter niet tegenhoudt.
Een roetfilter gaat altijd gepaard met 2-4% meerverbruik, dus ook meer CO2 of koolstofdioxide.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter
Hoeveel
PM 2,5, PM 1, PM 0,1 ... stoot een roetgefilterde diesel uit vergeleken met een gelijkwaardige euronorm-benzine ?
En met "hoeveel" PAK´s ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roet_(materie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Soot
http://de.wikipedia.org/wiki/Ru%C3%9F enz...
mss kun je dat dan even verbeteren
Houden dieselroetfilters alle PM-deeltjes ook de navenant gevaarlijkere
ultrafijnste tegen ? Geloof jij daaraan ?
(
zie D-ref, de wetenschap is daar andere mening...)
Wat gebeurt er met het roetas in de roetfilter na verloop van tijd ?
Klopt het dan niet dat fijn dieselroet bij dezelfde hoeveelheid
10 x maal meer "kankerverwekkender" is als fijn benzineroet ?
Ik vind voorlopig de wetenschappelijke link niet meer (was een Duitse)
ik geef je voorlopig
deze:
Citaat:
http://www.umweltbrief.de/neu/html/a...ussSchaden.txt
Im direkten Vergleich zwischen Benziner und Diesel hat Diesel das zehnfache
Krebs auslösende Potenzial (lt. Frauenhofer-Institut). Trotz "Rußfilter" haben die feinen und ultrafeinen Rußpartikel stark zugenommen. "Es ist tragisch, aber durch die Filtersysteme ist der Ruß gefährlicher geworden als früher", urteilt Umweltmediziner Prof. Hans Schweinsfurth. "Bei den feinen und ultrafeinen Partikeln versagen die natürlichen Abwehrmechanismen der Lunge." Laut Sachverständigenrat werden durch feinste Dieselpartikel Erkrankungen der Atemwege, des Herzens und des Kreislaufs sowie Allergien
hervorgerufen. Sogar Herzinfarkte können sie auslösen. Kinder sind besonders
gefährdet.
Dieselrußpartikel fördern auch viel mehr CO2 als bisher angenommen! Die Autoindustrie hat bislang Dieselfahrzeuge als "umweltfreundlich und sparsam"
angepriesen und der günstigere Spritpreis hat viele Kunden angelockt.
|
ook:
http://www.krebs-durch-diesel.de/diesfakt.htm
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun
Hybrides blijven monsters in productie, de Batterijen zorgen steeds voor een zware ecologische voetafdruk die pas na heel veel kilometers kan worden gecompenseerd en dikwijls niet kan worden ingehaald.
|
Correct

... aan die batterijen is er nog veel werk.