Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2009, 21:16   #1170
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Friezen waren tot in de jaren '50 tweederangsburgers in Nederland wiens cultuur en vooal wiens taal gediscrimineerd (lees: verboden of met opzet achtergesteld) werden door de Nederlandse overheid. Zoveel is duidelijk, ook al probeert men dat potje steeds weer gedekt te houden.
Ik ga niet liegen dat er een bepaalde minachting kan bestaan voor het Zuid-Nederlands vanuit Noord-Nederlandse hoek. Nederlanders hun slechtste eigenschap is dan ook hun immense ongeduld. Zelf kan ik er echter wèl goed mee omgaan en weet ik dat het gewoon een gevolg is van het feit dat zij het niet weten wat een talenstrijd is
Het feit dat we geen andere taal spreken aanvaard ik ook niet als een talenstrijd. We zijn erin geslaagd om alleszins ons accent en een deel van onze woordenschat aanvaardbaar te maken in het noorden, daarmee staan de deuren voor een toekomste integratie toch op een kiertje, een evolutie die ik niet tegen wil gaan door oppervlakkige principes.

http://www.klara.be/cm/klara/2.662/1.45532

Enkle op basis van een algemeen wederzijds respect kunnen we de standaardvormen naar elkaar toe laten groeien, en in dat opzicht vind ik het ook kwalijk om je per se te verzetten tegen gelijk welke invloeden uit het "half-heydensch hoog-hollandsch".

P.S.: Wat betreft de Friezen hun talenstrijd: dat is dan weer wel een echte talenstrijd en geen regionaal verschilletje. Het heeft inderdaad lang geduurd eer ze gerespecteerd werden als een volwaardig volk.
Vergeet echter niet dat er bijna geen eis tot separatisme bestaat in Friesland en men het heitelân als volwaardig onderdeel van Nederland beschouwt. Friezen zijn van alle Nederlanders zelfs nog het meeste Oranje-gezind!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 juli 2009 om 21:18.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden