Discussie: hybride subsidie
Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2009, 08:40   #144
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
aardgas is dan ook een andere brandstof he, als diesel of benzine.

Ik ben totaal akkoord dat deze zuiverder zijn als bvb dieselautos. Het verbannen van stookolieketels en volledig overschakelen naar aardgas zou trouwens al heel wat doen aan de luchtkwaliteit in vlaanderen.
economisch strategisch is dat niet te doen. Je hangt met pootjes vast aan rusland, en niet alleen dus met uw verwarming, maar dan ook nog eens met uw volledige mobiliteit...


Persoonlijk denk ik dat gezien de verwarming de grootste energieslokop is, vooral de verwarming moet verbeterd worden in steden. Dus alle dieselverwarmingen (mazoutketels) moeten zo clean mogelijk verwarmen en alle ketels in steden worden best op zijn minst condensatieketels.
Daaraan gekoppeld legt men best alle daken vol met THERMISCHE zonnepanelen, om het douchewater vooral vanaf mei tot oktober met thermische panelen op te bouwen, moet men in staat zijn de CO2 output en vooral de mazout emissie en daaraan gekoppelde smog die zo boven brussel hangt dramatisch te reduceren. Zeg maar rustig halveren... Ik zie nog juist een probleem bij temperatuursinversie, waar inderdaad de dieselsmog nog blijft hangen
Andere truuk zou kunnen zijn een HAAG van windmolens bouwen rond de ring ven Brussel (zuidwest kant of dominante windrichting) Gezien windmolens de windenergie met 30% capteren, kun je verwachten dat er 30% minder wind blaast over brussel. Daardoor zou in Brussel de gebouwen minder koude verliezen, moet ook een significant effect hebben. Het gevolg zou zijn dat de smog meer blijft hangen in Brussel... we zouden het stad stedebouwkundig windgeorienteerd en 'ont'smoggend' moeten bouwen
Nu sowieso is die temperatuurinversieperiode een windstille periode, dus ik zou twijfelen dat die windmolens substantieel invloed zouden hebben.
Als je de andere kant van brussel zou nemen, zeg maar richting zaventem, zou je natuurlijk met uw windmolens in de vliegroute van de vliegtuigen zitten, maar pak ze nu in een cirkel rond brussel, dan heb je daar een haag van molens staan die de vervuilde wind van brussel zou vertragen.... of doen neervallen daar ind e velden... ik weet niet of dit nu zo ecologisch is dat we die roet gaan opeten, maar enfin we kunnen er eventjes over redeneren.
Waar je ookt kunt over brainstormen is, als je nu de som van 100.000 wages die energielekken hoe ze die inversie kunnen doorbreken boven de steden.
Met een groote solar chimney...
http://images.google.be/images?hl=nl...title&resnum=5

Nu de rest van de smog zal wel komen van die massieve toevloed aan auto's

De hybriden in 'electric mode only' en 'electric car for free' and anders een brussels city taks moet zeker de pendelaar zijn mobiliteit naar het openbaar vervoer modelleren of naar een zero-tailpipe modelleren, en zal zeker zeer snel effect geven. (op voorwaarde dat de pendelaar geen visakaart heeft op naam van de firma die dan zijn pendelbeweging begint te betalen...)
gezien de massa aan auto's in brussel, zal dit zeker zijn effect hebben, daar kun je niet aan twijfelen... Of het voldoende zal zijn, volgens mij niet, een chimney en een verwarmingsbeleid zal de rest moeten doen.

Nu die smog hangt ook boven gent, brussel en andere steden. Zeg maar elke stad die zich in een valei nestelt heeft er last van. Elke smog-stad zou dus hetzelfde beleidsplan moeten uitvoeren.

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 juli 2009 om 08:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden