Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207
kost en snelheid van behandeling zijn even belangrijk. je hebt niets aan de beste gezondheidszorg als je met een simpele gescheurde kruisband maandenlang op een wachtlijst staat. Een kennis heeft dit momenteel voor.
begin juni gescheurd en zijn operatie stond eind september gepland.
in belgie kan hij eind deze maand onder het mes maar nu heeft hij miserie met zijn verzekeringsmaatschappij want die willen dat niet dekken.
als het mij overkomt lig ik binnen de 5 max. 6 weken onder het mes en ik moet geen administratieve oorlog beginnen met de ziekenkas.
maar goed in holland is alles beter en dus moet ik maar accepteren dat ik in Niessens nieuwe landje met een beetje geluk MAAR 4 maand moet wachten voor een vrij banale operatie.
|
Nee, in Holland is niet alles beter. En de wachtlijsten zijn zeker een probleem. Er wordt hard aan gewerkt, en ze zijn lang niet meer zo erg als ze geweest zijn. Nog niet zo heel lang geleden had men in Vlaanderen trouwens ook te maken met wachtlijsten, dat vergeet men vaak. Bovendien heeft de Belgische gezondheidszorg weer andere mankementen. Zo heeft Belgie veel meer last van resistente bacterieen. Snelheid is belangrijk, maar als een geliefde sterft ten gevolge van een infectie met MRSA ben je ook niet blij. Er sterven jaarlijks in Belgie meer mensen aan enge ziekenhuisbacterieen dan er omkomen bij verkeersongevallen. Je gaat mij toch niet wijsmaken dat dat minder erg is dan de wachtlijsten in Nederland. Zo wordt Belgie ook bekritiseerd voor het langzaam beschikbaar komen van nieuwe, vaak levensreddende medicijnen. De overlevingskans voor de meeste vormen van kanker ligt ook hoger in Nederland. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Over die vele medicijntoeristen bijvoorbeeld, die in NEderland hun medicijnen komen halen. De vergelijking tussen de Nederlandse en Belgische zorg is vaak oneerlijk. Men vergelijkt het beste van Belgie(de snelheid), met het slechtste van Nederland(de wachtlijsten). Overigens las ik hier op dit forum ook van iemand dat ie maanden moest wachten op een heupoperatie in Vlaanderen.