Los bericht bekijken
Oud 15 juli 2009, 20:00   #91
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Wat een onzin wordt hier verkocht !
1. de Koning woont op Belvedère, dat eigendom is van de Staat, en wordt beheerd door Regie der Gebouwen.
2. Het Koninklijk Paleis te Brussel en het Kasteel van Laken zijn dat eveneens, en worden door de Belgische staat gebruikt voor ontvangst & ceremonie. Vergeten we toch niet dat de Koning in de eerste plaats een representatiefunctie heeft.
3. alle acties van de Koning dienen door de regering te worden goedgekeurd.
Dus, als de Koning (lees dus de regering) beslist dat een deel van dotatie die hij krijgt (waarvoor hij tot op heden geen verantwoording dient af te leggen, en dat is alweer beslist door de regering), dat kan dat alleen maar een goede zaak zijn. Immers, het Koninklijk Paleis te Brussel is één van de toeristische blikvangers van Brussel en dus ons land.
4. De Koning betaalt geen huur. Dat klopt. Men vergeet daarbij meestal (of is het : men wéét gewoon niet) dat de meeste van de gebouwen waarin de familie woont, uit de schenking komen die Leopold II heeft gedaan. Dat hij zijn rijkdom niet zo 'ethisch' bijeengesprokkeld heeft, is een totaal andere discussie. Dat is misschien geen reden om geen huur te moeten betalen, het is wel een uitleg.
5. De renovatie gebeurt naar aanleiding van een of andere top, die niet door de Koning maar door politici wordt bijeengeroepen. Omdat die politici voor erfgoed en cultuur weinig of geen oog hebben, is er weinig ruimte voor restauratie.

Het is blijkbaar bon ton te schieten op de Koninklijke familie, maar men vergeet na te denken over wat het alternatief zal zijn...
Heel goed gezegd maar och die mannen hier op dit forum willen gewoon de realiteit niet onder ogen zien. De Koning blameren dat het een lieve lust is, daar kikken zij op.