Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2009, 14:57   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Onderschat het kostreducerend effect van massaproductie niet. 1.000.000 identiek gebouwde wagens met batterij, lader,... kost heel wat minder dan het 1.000.000 keer maken van 1 individuele wagen. De schaaleffecten in de auto-industrie zijn groot.
Ik onderschat die kosten niet. Ergens is er een ondergrens, en die word bepaald door de grondstofkost.
Ik rekende al aan een kwart van de huidige prijs voor particulieren. Stel dat we dat nog eens tot op het bot ontdoen van taxen. Nog eens 30% eraf. Dan is mijn voorbeeld accu van 180*26 cellen nog steeds €13104. (en weegt nog steeds 327.6kg, voor zowat de lichtste accutechnologie die we hebben, en dat moet een 20 liter benzinetank vervangen.)

Citaat:
Trouwens veel van de EV kinderziektes zijn er reeds uit door de ervaring die grote autofabrikanten hebben opgedaan/opdoen met hybride wagens. En plug-in's worden momenteel wereldwijd volop gepilot.
Kinderziektes vallen goed mee, de technologie die we gebruiken is goed gekend. Helaas is de technologische basis ontoereikend.

Citaat:
Veel automerken hebben de lancering van EVs aangekondigd voor 2010/2011... Dit is niet te stoppen. Het ziet er niet goed uit voor de uitbaters van benzinestations.
Ik geloof niet dat de houders de eerste jaren zorgen gaan hebben. De "diesel"hybrides zijn namelijk op 1 hand te tellen.