Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga
Het is best vermakelijk vast te stellen dat de zelfuitgeroepen, ethische elite van Vlaanderen op de achterpoten luidkeels ongenoegen spuit over een nieuwe minister die nog geen enkele beleidsdaad stelde. 'Openheid los van vooroordelen' pleegt die pseudo-intellectuele elite zoiets te noemen. Goh, die elitaire kliek schrikt er zelfs niet voor terug om massaconcerten te organiseren in het teken van die open en tolerante verdraagzaamheid.
Persoonlijk vind ik - verrassing! - dat een overheid niet aan culturele sturing moet doen. Subsidies worden grotendeels gegeven aan uitingen van een cultuur die zich in de marginaliteit van een samenleving bevinden. Die marginaliteit verheffen tot norm is niet meer dan culturele verkrachting.
Zo nodigde één van de voormannen van de 'kunstzinnige elite' - Tom Naegels - gisteren op Radio1 de nieuwbakken minister uit met hem een bezoek te brengen aan de komende boekenbeurs. In al zijn verhevenheid zou hij de minister vertellen welke boeken kunstzinnig cultureel waren. Kookboeken behoorden daar absoluut niet bij. Waarschijnlijk vergat Naegels dat koken - in uitbreiding de volledige eetgewoonten - elementair onderdeel is van een samenleving, een cultuur. 'Ons Kookboek' van de KVLV bijvoorbeeld, vind ik één van de meest cultuurminded boeken die sedert jaar en dag - na bijwerking - heruitgegeven wordt.
Waarschijnlijk ben ik een cultuurbarbaar, who knows?
|
Koken valt inderdaad ook onder kunst en cultuur.
Tom Naegels is een van de grootste cultuurbarbaren die dit land kent.
Hij is ook één van de verantwoordelijken dat onze muziekkapels één voor één verdwijnen.
Vroeger kreeg een fanfare subsidies van de gemeente, maar dit werd door bert den bleiter met een rondschrijven ongedaan gemaakt.
Fanfares waren geen kunst en behoorden dus geen subsidies te krijgen als cultuur element.
Tom Naegels was één van de mensen die den bleiter de raad gaf om de kunstenaars direct zelf te subcideren en niet langer via verenigingen of instellingen te werken.