Discussie: hybride subsidie
Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2009, 11:21   #154
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat was eerst een grote koets met een stoomachine, dan later met een diesel.
Ik heb niet gevraagd hoe vroeger de treinen aangedreven waren, Paul.

Daar heb ik genoeg eigenervaring mee, die snelle stoomtreinen (160 kmh) waren zelfs vanuit Limburg sneller in Oostende als nu...
Ge weet toch de tijd dat alleen "rijke burgers" een auto hadden, die toen amper 120 haalden...

Eigenlijk heb ik gevraagd waar Be de stroom en materiaal vandaan haalde al die spoor-, tram-, en metro- of 1000-den kilometers geleidelijk allemaal van stroom te voorzien (door bovenleidingen)
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatie
Elektrificatie : België
Op 1 december 1931 werd de eerste elektrificatie doorgevoerd op de (inmiddels opgebroken) lijn Brussel-Tervuren met een bovenleiding van 1500 V gelijkspanning.

In 1935 werd de elektrificatie doorgevoerd tussen Brussel en Antwerpen. Van toen af werd er voor een bovenleidingspanning van 3000 V gelijkspanning gekozen. Ook in Italië, Spanje en delen van Oost-Europa wordt deze toegepast.

Tegenwoordig is in België de bovenleidingspanning verhoogd van 3000 naar 3300 V.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2009 om 11:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden