Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2009, 11:39   #65
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lovania Bekijk bericht
In grote lijnen kan deze indeling me wel bekoren, maar toch plaats ik enkele kanttekeningen. U stelt dat een heel-Brabant (Noord- en Zuid-Brabant) onbestuurbaar zou zijn, maar stelt tegelijkertijd voor om een enorm gewest Holland te vormen. In mijn optiek zou dit een te dominant Holland opleveren ten opzichte van de andere gewesten en dit moet te allen tijde vermeden worden. Het is - wat mij betreft - ofwel het één (Holland en Brabant) ofwel het ander (Noord-Brabant, Zuid-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland). Bovendien is het een optie om de provincie Utrecht op te delen (let wel: dit is enkel een suggestie; wellicht staan de inwoners van de prov. Utrecht hier onwelwillend tegenover). De rooms-katholieke (snel groeiende!) stad Utrecht en alles ten oosten daarvan naar Gelre en de rest naar Holland.

Verder lijkt het me niet meer dan logisch dat de Bommelerwaard, die zowel economisch als sociologisch volledig gericht is op de regio Oss/'s-Hertogenbosch, bij Noord-Brabant gevoegd dient te worden.

Daarnaast zouden de Friezen tegen de door u voorgestelde indeling kunnen zijn. Zelf ken ik enkele Friezen die dit in ieder geval niet zien zitten, omdat ze buitengewoon gehecht zijn aan hun taal en cultuur.

Aangezien ik (zijnde een Noord-Brabander) zelf voorstander ben van een decentralisatie van de macht (d.w.z. meer macht voor de provincies; minder voor de nationale overheid), alsmede een groot-Brabant voorsta, zie ik geen mogelijke noemenswaardige problemen van een groot-Brabant. De provincies zetten de grote lijnen uit (bijv. ruimtelijke ordening), terwijl de gemeentes meer zeggenschap krijgen dan nu het geval is. Daarom stel ik de volgende indeling voor, met inachtneming van diverse taalgebieden:

- Friesland.
- Eems: Drenthe, Groningen en Overijssel.
- Gelre: Flevoland, Gelderland + de stad Utrecht en alles ten oosten daarvan.
- Brabant: Noord-Brabant + Bommelerwaard, Antwerpen, Vlaams-Brabant.
- Holland: Noord-Holland, Zuid-Holland, westelijk deel van de provincie Utrecht.
- Limburg: Oost-Limburg, West-Limburg.
- Vlaanderen: Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Zeeland.
een provincie holland zal in oppervlakte niet groter zijn dan antwerpen en vlaams-brabant samen hoor.
Holland is een 'langwerpige' provincie.

en waarom moeten gebieden die economisch gericht zijn op een stad van een andere provincie daarbij gevoegd worden?
dat hoeft toch niet.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 juli 2009 om 11:40.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden