Discussie: Waarden & Normen
Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2003, 01:30   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Wie kan daar op antwoorden.?
Ik alvast niet, maar ik wil wel een poging doen.
Ik wil graag verwijzen naar de bijbel, de koran en noem maar op.
U moet er dan wel rekening mee houden dat dit de waarden en normen waren ten tijde dat deze boeken geschreven werden.
Handen afkappen behoort ondertussen niet meer tot de waarden en normen van de westerse wereld. Andere hebben wel de tand des tijds doorstaan.
Waarden en normen evolueren met de tijd. Mijn waarden en normen zijn niet meer de zelfde als die van mijn kinderen.(de befaamde generatiekloof)
De waarden en normen kunnen ook verschillen naargelang de sociale status binnen een bevolkingsgroep, zelfs naargelang de streek, naargelang de buurt, de school, de werkomgeving, maar dan wel binnen bepaalde grenzen.
Deze grenzen noemt men wetten.
Als ik in een andere buurt ga wonen pas ik mij geleidelijk aan de geplogenheden aan die daar heersen. Kwestie van het goede nabuurschap niet in het gedrang te brengen.
U ziet beste Mustapha, ik heb ook geen lijst, maar met wat goede wil komt u alvast een eind.
Ik verwacht ook niet dat iedereen het met mijn visie eens is, maar misschien kan dit een aanzet zijn voor een constructieve discussie.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden