Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207
Waarom hebben alle Nederlandse studenten in Vlaanderen, zeker het 1e jaar, een serieuze aanpassingsperiode nodig op taalgebied?
|
Ik zou
'alle' vervangen door
'vele'.
Citaat:
|
Waarom moet de overgrote meerderheid Vlamingen haar accent en taalgebruik aanpassen als ze met Nederlanders wensen te communiceren? Als ze dit niet doen is de kans zeer groot dat jij mij, spreektaalsgewijs, niet zult begrijpen.
|
Dit is een normaal gebeuren. Dit zie je ook in Spanje, waar Andalusiërs overschakelen naar het algemeen Castilliaans als ze met andere Spanjaarden communiceren (ondanks het feit dat Andalusisch een regionale algemene omgangsvorm is). Het spreekt mijns inziens geen slachtofferrol goed. Meestal assimileren mensen wel als ze naar een bepaalde streek verhuizen. Overigens, indien vaker blootgesteld aan ons Nederlands, zal een grotere groep noorderlingen ons beter begrijpen. Zo merk je in sommige Nederlandse series dat men soms typetjes die bijvoorbeeld Noord-Brabants praten opvoert, perfect verstaanbaar zonder ondertiteling voor de Nederlander, want zij zijn de taal gewend.
Volgens mij heeft ook het feit dat onze media geïsoleerd zijn de illusie vergroot dat we onherroepelijk gedivergeerd en voor elkaar onverstaanbaar zouden zijn. Dat is grote onzin in mijn visie, maar men doet er kennelijk alles aan om het volk dom te houden.
Citaat:
|
je zult zien dat bijna alle Vlaamse acteurs die in Nederland werken zich dat Hollands accent aanmeten. Dit doen ze echt niet voor hun plezier maar is pure noodzaak. Indien jouw hypothese klopt dan is dit totaal niet nodig.
|
Ze beginnen dan nadrukkelijker te artikuleren, dat klopt. Heeft niets met slaaf en meester te maken doch, wat men er wel eens van maakt.