Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2009, 19:46   #1
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard Ruimtelijke ordening op z'n Belgisch

Ten eerste proficiat politics.be - ik vind het zeer goed dat zo een themaforum bestaat. In Belgie is zoiets hard nodig - van levensbelang zelfs (ik heb al herhaaldelijk aangegeven dat Belgie de op één na meest onveilige land in Europa is wat verkeersdoden betreft. En dat vind ik volkomen onaanvaardbaar - het wordt tijd dat de verantwoordelijke Belgische politici het ook zo vinden. Er is namelijk geen enkele excuus daarvoor. Het is een noordwest Europese land onwaardig).

Ok dan, laten we nu een aantal willekeurige voorbeelden onder de loep nemen. Voorbeeld 1, de Brusselse ring:

Waterloo? Wat doet de ring in Waterloo? Waarom loopt ie niet rond het zuiden van Brussel zelf? Het zou zijn omdat de Brusselse gemeente Ukkel (de "Beverly Hills" van Belgie) de boel met een veto had geblokkeerd. De vraag is natuurlijk: waarom krijgt één enkele gemeente een unieke vetorecht over zo'n belangrijke materie (van landsbelang)? Waar is de Belgische Eisenhower (Interstate) of Hitler (Autobahn)? Het wordt tijd om de bulldozers naar Ukkel te sturen (iets voor toekomstige minister Bart de Wever misschien?)

En nog iets, waarom moest het trace juist helemaal rond Waterloo langs? Waarom niet rond Halle of Vilvoorde/Zaventem, of zelfs Leuven, of zelfs rondom Ottingnies/Waver/Leuven-la-neuve heen (zelfs dat is minder onlogisch)? Het lijkt alsof de uitloper van de tracé express bevolkingsconcentraties vermijdt (dat is ook te zien aan de kilometerslange kaarsrechte stuk daarvan dwars door niemandsland (Zoniënbos).
Bertie is offline   Met citaat antwoorden