Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Op zich gaat het mij daar niet om. Wij moeten wel nuchter inzien dat er mensen zijn, die dat gevoel niet hebben en een heel andere kijk erop hebben. Kijk, Groningen en Drenthe zijn traditioneel niet de rijkste provincies geweest, maar wie gedacht had dat het met de 'ontdekking' van de aardgasbel wel in orde zou komen, heeft het mis.
Datzelfde geldt voor de 'drammerigheid' vanuit de 'Hollandse elite' in de Randstad om de Betuwelijn aan te leggen (vergelijk dat even met die andere lijn, de IJzeren Rijn, die maar niet van de grond lijkt te komen) ten koste van bezwaren van Gelderlanders in de Betuwe. Gelderland moest derhalve 'buigen' voor de belangen van haven van Rotterdam. Dat zou allemaal niet zo erg zijn als de Gelderse economie ook ervan zou profiteren, maar ... dat is dus niet het geval. Die lijn kwam er en of zij nu wel zo profijtelijk is als men voordien wel moet hebben gehoopt, is bepaald twijfelachig.
Als men in goed, volwassen overleg dit soort 'bezwaren' zou bespreken en zou kunnen komen tot een betere en eerlijkere verdeling van de opbrengsten, dus ook aan 'gedupeerden', dan verdwijnt deze kleinburgerlijkheid vanzelf.
|
De Betuwelijn is een mislukking en ook nog eens veel te weinig vervoer op deze rail.
Een monorail van Groningen naar de Randstad, zou ook ontzettend veel problemen geven en veel te weinig passagiers per dag opleveren.
Wat is dit toch voor een eeuwig geklaag?
We leven in een prachtig land ,met een prachtig landschap ,met een prachtige en rijke taal, met vele schrijvers en artiesten ,met vele ontwerpers en ondernemers en toch blijven mensen maar zeiken dat ze te kort komen in vergelijking met anderen.
En dan eeuwig blijven mekkeren over onbelangrijke verschillen, of over de Randstad.
Het is ook mijn land en ik wil het graag anders.
Als ik in andere landen kom, zie ik steeds weer hoe uniek ons land is.
En dat moeten we zo houden en leren waarderen.