Los bericht bekijken
Oud 22 april 2004, 12:18   #48
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibeke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel

Geen enkele Vlaamse migrant werd ooit opgevangen met taallessen of inburgeringscursussen whatsoever.
Wat nog? Moet de overheid ook nog de pampertjes komen omdoen?

Je hoeft geen cursussen te volgen om een taal te leren. Dat leer je door met mensen om te gaan, te lezen, TV de kijken enz.
Dat leer je spontaan als je een minimale interesse hebt voor de nieuwe omgeving waarin je terecht komt.
Ik vind het ronduit onbegrijpelijk dat sommige migranten hier na 30 of 40 jaar zich nog steeds niet kunnen beredderen in het NL of F. Dat getuigt enkel van een verregaande intellectuele luiheid, desinteresse en een ziekelijk vasthangen aan de cultuur en taal die men verlaten heeft.
Ik kan me niet inbeelden dat ik indien ik naar een ander land verhuis, de moeite niet zou doen om er al was het de basics van een taal te leren, zeker indien ik er schoolgaande kinderen zou hebben.
Hoeveel kinderen van 1ste generatie Vlaamse migranten (naar de US) spraken nog hun moedertaal? Geen enkele. Omdat de ouders het perfect natuurlijk vonden hun kinderen groot te brengen in de taal van hun nieuwe omgeving.
Jouw statement bevestigt enkel de slachtoffermentaliteit waarin sommige migranten zich steeds blijven wentelen. Het is die van de minste inspanning.
Het feit dat 1-2-3de generatiemigranten hardnekkig hun kinderen in het Arabisch blijven opvoeden duidt ook op een mentaliteit van culturele apartheid. En dan komen jammeren over leerachterstand. Die hebben allochtone kinderen enkel en alleen aan hun integratieonwillige ouders te danken.
Ben nu druk bezig aan thesis, dus korte reply:

Denk jij dat de residente Westerlingen in Qatar, Saoedi-Arabië en waarom ook niet ineens de Belgen in Marokko, want er zijn er wel wat-Arabisch leren? Is geen verdediging voor de Arabieren die hier de taal niet kennen, maar je leverde een schijnbaar sterk argument van de VS, gaat niet op I'm afraid...
Uiteraard niet. Want de handelstaal is Engels en indien er schoolgaande kinderen zijn, dan zouden die zeker nooit in een arabische school gestopt worden. Ik ga m'n kinderen niet opzadelen met een religieus opvoedingspatroon dat enkele eeuwen achterloopt. Je zou volslagen gek moeten zijn om dat te doen. Bovendien weet u evengoed als ik dat de meeste expats slechts voor korte missies(van enkele jaren) naar die arabische landen gaan en niet om er de rest van hun leven te slijten.
Wel zou ik m'n kinderen naar een internationale school sturen, waar de voertaal Engels of Frans is. Dat betekent dus ook een inspanning doen .... in tegenstelling tot de magrebeinse allochtonen die na 40 jaar nog geen zinnetje in het NL en FR kunnen pruttelen. Mijn stelling gaat dus wel op, omdat de Vlaamse migrant in elk geval een inspanning doet, zelfs voor een korte expatriëring, terwijl veel margebeinen dat niet doen, zelfs in het geval van een levenslange expatriëring.

Zou de migratie naar Japan of China plaats vinden, dan zou ik wel de inspanning doen om vanaf de eerste dag de taal te leren.
Zeker als ik weet dat ik er de rest van m'n leven zou slijten.
Dat is het verschil met magreb-migranten. Zelfs de 3de generatie spreekt thuis nog de 'moedertaal' arabisch of berbers, terwijl hun moedertaal het Nederlands of Frans hoort te zijn, want met Marokko hebben deze nieuwe Belgen geen fluit meer te maken tenzij voor de vakanties. Hun taalluiheid bewijst enkel de integratie-onwilligheid en het ziekelijk vastklampen van hun ouders aan een cultuur die niet eens de hunne meer is.

Ik herinner me dat de VRT tijdens de verkiezingsshow een portret bracht van één van de eerste allochtone verkozenen. Als ik het me goed herinner was dat Phelivan. De reportage bracht de trotse ouders in beeld en vroeg hun mening aan die mensen die reeds 40 jaar in België woonden.
Het interview diende te gebeuren met een Turkse tolk. Mijnheer en mevrouw hadden het in al die jaren niet nodig gevonden om een mondje Nederlands te leren spreken. Niet 1 eenvoudig zinntje konden ze in het Nederlands zeggen, gaven ze toe met het nodige schaamrood op hun wangen.
Moeder riep op tot meer verdraagzaamheid en toenadering tussen de verschillende culturen en bevolkingsgroepen.Ik vroeg me af hoe dat in de praktijk moet gezet worden : misschien moet de Spa gratis tolken gaan subsidiëren om buurtcontact mogelijk te maken. Misschien moet het Turks de 4de nationale taal worden?
Duidelijk is dat moeder allochtoon zelf nooit toenadering gezocht had tot de autochtonen en 40 jaar lang een adept van culturele apartheid is geweest: anders had ze misschien minstens 2 woordjes in het Nederlands kunnen zeggen.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden