Citaat:
Als mensen dat zeggen, kan je er vanop aan dat ze iets gaan verkondigen wat allesbehalve een feit is. Zowat alle natuurfenomenen worden niet veroorzaakt door een schepper. Ik reken daar het ontstaan van het universum ook bij. Lees misschien eens een ander boek dan de Bijbel of Thora, iets van Hawking of zo. Jouw redeneringen doen me een beetje denken aan de Godsbewijzen van Anselmus die dateren van de 11de eeuw. Ze zijn ook al weerlegd overigens.
|
Jammer genoeg bestudeer ik niet genoeg de Torah.
Sterker nog,de Torah eist van elke jood om niet zomaar te geloven maar antwoorden te vinden.Alles wat ik zeg komt van geen enkel boek,maar puur uit nadenken.
Citaat:
En dan? Zijn bergketens door een mens/dier gemaakt. Nee, bergketens komen er door platentektoniek. Ik kan zo een heel lijstje maken, maar ik vrees dat het weinig zin heeft.
|
Ik zei niet dat alles door een mensen of dier is gemaakt maar door een schepper.
In sommige gevallen zijn dat dieren en mensen.
Het heeft wel zin-ik verplicht niks- om een lijst te geven.Ik ben altijd bereid te luisteren.Maar uiteindelijk zijn elke verschijnsel/verandering een oorzaak van/door een paar scheppingen die eerder geschept zijn.
Je gaat me natuurlijk tegenspreken dat de eerste schepping niet door een schepper is gemaakt enz...Hier verschillen we.
Citaat:
Nope, er is geen enkele aanwijzing dat de wereld en de mens door een schepper gemaakt is. Als jij daar aanwijzingen voor hebt, dan moet jij dat maar bewijzen. Voor mij is de evolutie van de mens vrij goed verklaard door het huidige wetenschappelijke model.
|
De evolutie is een theorië(het kan waar zijn) en geen vaststelling.Geen enkel wetenschapper kan 100% zeker zijn.Tussen haakjes er zijn joodse profeten(veel voor Darwin) die al met de evolutietheorien kwamen maar eerst gestart door God.
Ik hoef geen bewijs te brengen dat God bestaat want voor mij is het logisch dat de wereld door een schepper is gemaakt.Dat er zaken gebeuren die 3000 jaar geleden in de Torah geschreven zijn(zoals dat bijen vanaf een bepaalde periode gaan verdwijnen) laat ik zelfs terzijde.Ik wil de Torah en mijn instinct apart houden.
De 'evolutie' is ergens gestart en dat moest toch van iets beginnen.
Iets dat niet bestaat of wel bestaat maar van iets anders is gemaakt enz....
Uiteindelijk kan het volgens mij niet zonder schepper.