Los bericht bekijken
Oud 22 april 2004, 18:41   #4
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Ik zou graag twee verhaaltjes uit de recente realiteit vertellen:
Ik ben hart-en longpatient en verdraag geen tabaksrook. Vorig jaar was ik op de self-bank van mijn bankkantoor en wilde enkele bewerkingen doorvoeren aan de terminal. Ik begon. Naast mij zat een net heertje. Een echte fatsoenlijk geklede man op leeftijd, waarschijnlijk ook een geod pensioen en weinig problemen.
Hij rookte een sigaar ofschoon daar een rookverbodsplaat hing. Ik kreeg het benauwd en vroeg beleefd aan die man om zijn sigaar te doven omdat ik dat niet verdroeg. Hij deed alsof hij mij niet hoorde. Ik drong aan en ik werd ineens door dat nette heertje uitgemaakt voor alles wat slecht is. Hij had recht op de vrijheid te roken waar het hem zint. Nochtans had ik de ene hoestbui na de andere.
Ik kon het niet volhouden en moest buietn gaan om er niet in te stikken. Toen ik buiten kwam, was hij achter mij en ging verder met mij te overlezen.
Van alteratie ging ik door. Na circa 50 meter werd ik ingehaald door een lopende oude baartige Marokkaan. Die zegde mij: "meneer uw kaart was in de bankkast blijven steken (hij bedoelde de terminal). Ik was zo getroffen door het verschil met dat nette Vlaamse heertje dat ik die man, nochtans haveloos gekleed omhelst heb. Hij gaf daar een goed voorbeeld van fijn gedrag.
Hij had ook mijn kaart kunnen houden en de Proton leegmaken, zo dacht ik.

Tweede verhaal: in Genk centrum zijn er zones met 30 en menging van verkeer op twee zogenaamde verkeerslussen rond de markt. Ik was aan het wandelen en enkele jongeren met brommer waren daar aan het rodeo-en. Ik schrok me een aap toen ze geen rekening hielden met mijn wandeling, nochtans waar ik mocht oversteken. Het waren zowel Belgen als vreemdelingen. Ik protesteerde dus. Twee goede Vlaamse burgerjongeren (aan hun kleding te zien) werden aggressief. Een wilde me zelfs op mijn bakkes slaan, zegde hij. En dan is een Marokkaan ertussen gekomen en heeft gezegd: Bij ons slaat men geen ouderlingen. En weg waren die prachtige Vlaamse kereltjes, na mij nog nageroepen te hebben dat ik maar uit mijn doppen moest kijken.

Ik heb nog nooit last gehad van Genkse of andere vreemdelingen. Wel positieve ervaringen.

Wel, gebruik mij nu maar als pispaal en vuur je commentaren maar op mij af, dat dat vreemd volk voor niets deugt.

Misschien kunnen anderen ook ervaringen vertellen, ofschoon ik twijfel dat er hier rechtgeaarde burgers zijn die durven iets positiefs over vreemdelingen te zeggen. Het zullen wel de stereotiepe beschimpingen van alloctonene zijn.

Nog dit: prijs jullie gelukkig hier in een welvarende Westerse staat te leven, waarvan de welvaart anderen, die niet het geluk hadden hier geboren te worden, de ogen uitsteekt. Welke de redenen ook mogen zijn, waarom bij hen geen welvarende staat is: natuur, slechte weersomstandigheden, onvruchtbaar land, of wat dan ook.
U mag zich een gelukkige mens noemen dat U positief contact gemaakt hebt met deze andere bevolkingsgroepen. Sommigen hebben niet zoveel geluk. Of het aandeel helpend/krapuul gelijk is, dus de negerende buiten beschouwing gelaten, is een andere vraag.
Uw bericht valt positief op. Dat zegt toch al iets...
Nuja, U zegt ook dat er 'hier' hoofdzakelijk niks anders dan op vreemdelingen foeterend volk zit. Wat verwacht U dan als antwoord als U het zo stelt?
Erw is offline   Met citaat antwoorden