Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy
De kans lijkt me groot dat een deel van de Amerikaanse (en niet-Amerikaanse) bevolking openlijk grondstoffenoorlogen begint te bepleiten, met alle gevolgen van dien. In zo'n scenario, dat bvb geen rekening houdt met de budgettaire beperkingen van de VS, ben je terug van af natuurlijk.
|
Dat is al enkele jaren het geval. Tijdens mijn laatste trips naar de VS zag ik meerdere auto's met een bumpersticker waarop stond 'what's our oil doing under their soil'. Let wel, dit was niet in Alabama of Texas, maar in Illinois en Pennsylvania en dan nog telkens in uitgesproken democratische steden.
De twee oorlogen waarin ze nu verwikkeld zitten, kunnen volgens mij nooit 'gewonnen' worden in de traditionele zin van het woord. Bovendien zetten ze de Amerikaanse begroting onder enorme druk, wat op termijn compleet onhoudbaar is. Eerlijk gezegd denk ik dat we de instorting meemaken van een supermacht, ten gunste van China. Het is maar een kwestie van tijd, van hoeveel mensen in tentenkampen langs de steden wonen omdat ze hun huis zijn kwijtgeraakt, van hoeveel mensen echt tussen wal en schip vallen, voor het misloopt. Ik hoop dat ik gewoon te pessimistisch ben.