Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz
1- Mehsud is waarschijnlijk wel gedood.
2, 3- Zever, dit is een oorlog, en Mehsud was de vijand en een bedreiging. Niks executie.
|
Wat de eventuele dood van Mehsud betreft: daar lopen de versies nogal over uiteen. Het blijft afwachten totdat er een duidelijke bron opduikt. Mehsud is immers al meer dan eens dood verklaard, terwijl ook nu weer de doodsverklaring afkomstig was uit de VS. En die hadden zoals we weten geen mensen ter plaatse om te checken of Mehsud ook effectief in dat gebouw zat.
Wat (2) en (3) betreft: het doden van burgers is dus ook in een oorlog redelijk illegaal. Er bestaat immers zoiets als een oorlogsrecht. Als u meent dat zowat alles in een oorlog (tegen wie?) mag opzij geschoven worden, wat verdedigt u dan nog? Vrijheid? Democratie? Rechtstaat? Of olie, monetaire en handelsbelangen en geopolitieke motieven?
Citaat:
Als Mehsud dood is zal het waarschijnlijk veel meer levens redden dan dat er gevallen zijn bij de luchtaanval.
|
Als we mensen als u executeren eindigt de oorlog bij gebrek aan populaire steun wellicht ook. Als we Obama, zijn kabinet, zijn regering en de halve administratie uitroeien worden er zelfs meerdere oorlogen beëindigd.
Uw redenering leidt dan ook onvermijdelijk naar een heksenketel, waar iedereen ongeacht de aangewende middelen, mag moorden in naam van 'de vrede', 'het recht op leven' of zelfs de 'democratie' en de 'rechtstaat'. Oorlog voeren om vrede te bereiken is een contradictio in terminis.
Citaat:
Akoord, nu sinds de Pakistani's eindelijk zelf de Taliban achternazitten. Wat niet wil zeggen dat ik niet blij mag zijn dat Mehsud dood is.
|
Ik heb u in het verleden al eens gezegd dat de VS Pakistan in zo'n geval zouden moeten vragen Mehsud uit te leveren, zodat hij in de VS of beter nog voor een internationaal tribunaal berecht zou kunnen worden. De VS is evenwel niet uit op een berechting, maar op een politieke moord. Of Pakistan Mehsud een (schijn)proces zou geven is me onduidelijk.
Als die man berecht en schuldig bevonden wordt, dan mag u van mij zo veel u wil diens dood of zelfs diens terdoodveroordeling toejuichen. Ik zal dat niet appreciëren, maar wel begrijpen. Nu juicht u echter om een moord(poging) tegen een verdachte wiens proces nog moet beginnen en die zichzelf nooit heeft kunnen verdedigen tegen een aanklacht die wellicht geeneens volledig is opgesteld. Zulke pogingen druisen tegen ons halve wetboek in, het oorlogsrecht incluis.