Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2009, 07:02   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De Russen varen al langer op kernenergie. De zwaardere ijsbrekers, zoals de machtige Arktika-klasse maar ook de twee rivierijsbrekers Tajmyr en Vajgatsj zijn kernaangedreven.
Het schip Sevmorput, ook bekend als de Wortel vanwege de kleur, is even oud als mij en nog steeds in gebruik.
Zulke schepen zijn economisch rendabel in ijsrijke gebieden. De Wortel kan meterdik ijs klieven.

Een van de problemen met zulke schepen is de kostprijs van het personeel. Men komt niet langer toe met een paar Fillipijnse of Indische navigatoren en wat Egyptische matrozen. Naast de grotere groep machinisten die beter geschoold dienen te zijn om de hogedrukstoomturbines te opereren dient men een goedgeschoold team te hebben voor de reactor, waarbij een aantal met het diploma ingenieur-natuurkundige en jaren ervaring in de nucleaire sector (kijk maar naar de bemanningslijsten van de Arktika's).
In een tijd wanneer de Europese, vetgemeste kleinburger liever in de zetel blijft en enkel Filippijnen en dergelijke gaan varen, zal het enorm moeilijk zijn om voldoende ingenieurs te vinden om de reactor te bedienen. Blanke navigatoren zijn nu al moeilijk om te vinden ondanks de zeer hoge lonen (rederijen begeren blank personeel).
Staan een paar technische fouten in. De lagere bemanning is meestal Fillipijns niet Egyptisch de hogere bemanning is zelden Fillipijns.

Europese officieren zijn er voldoende, maar werken liever aan de wal, waar ze meer verdienen en minder lang van huis zijn.

De nuke ijsbrekers zijn militaire schepen en beschikken zelfs over zware wapens.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden