Je moet niet tot de groene partij behoren om een reden te zoeken achter het afschaffen van kernenergie. Zoals ieder mens weet wordt kernenergie omschreven als een propere energie waar bij het maken van energie geen schadelijke stoffen vrijkomen in de atmosfeer(cfks,CO enz...)maar kerenergie betekent ook kernafval en dit is geen afval dat je zo maar in een tonneke stopt of effekes op een hoopje stort of zomaar in de zee.Neen kleine hoeveelheden ,zelfs met een lage strallingswaarde(vb van ziekenhuizen) hebben zelfs een lange ,hoe zou ik het zeggen,een lange stralingswaarde,die niet direct gevaarlijk zijn doch gezond ook niet.
Grote hoeveelheden of hoeveelheden met een zeer grote stralingswaarde heeft een opslagtijd nodig van enkele duizende jaren. Stel je voor dat de Grieken of de Perzen in die tijd al kernenergie hadden en ook met afval zatten die zeer radioactief zou zijn, wat zouden de gevolgen nu reeds zijn.
Kernenergie betekent ook kernfusie,kernbommen enz....Na de Koude oorlog is het Russisch leger volledig op de dool. Er is geen geld meer om bepaalde opslagplaatsen degelijk te onderhouden,schepen gedreven op kernenergie liggen te verkommeren,de soldaten worden ofwel zeer slecht betaald of veel te laat. De levensomstandigheden in dit land zijn ook niet van de poes en de inkomsten van de meesten is allesbehalve veel.Dus een roebeltje hier of daar extra verdienen is mooi meegenomen en aangezien de grondstof voor kernenergie zeer duur is en zeer goed gekontroleerd wordt is het moeilijk om ,als een terroristische groepering bvb,zomaar een hoeveelheid te vervoeren of in bezit te hebben. Dus de link tussen verkoop,terroristische groeperingen,landen met een negatief imago,landen waar de kontrole op dergelijke dingen enorm scherp zijn en het karrig loontje van de militairen is vlug gelegd.Tegenwoordig ,iemand met een beetje opleiding en internet heeft de mogelijkheid om zijn eigen atoombommeke te maken.
Wat de alternatieve energie betreft zijn er steeds van die gasten die alles afbreken. Enerzijds moet ik toegeven dat het niet leuk,estetisch niet mooi is om op een pak van molens te kijken als je uit je raam tuurt van je duur betaalde appartement,studio of villa. Andere oplossingen lagen min of meer voor de hand maar je vergeet één ding!: de groenen zijn niet alleen in het parlement,e'r zijn ook nog andere partijen die in pap roeren en hun zeggenschap hebben. Politiek is balanceren op een dunne koord. Als je als politieker je eigen gedacht wilt uitvoeren zal je vlug uit gezongen zijn.
De vraag is zullen die molens daar eeuwig blijven staan? Zullen zij altijd zo groot zijn? Zal er binnen hier en een antal decennias geen andere vorm energie ontdekt worden? Kortom de wetenschap staat niet stil. Toen de kernenergie in zijn kinderschoenen stond in ons landje en toen er sprake was dat deze naar ons zou komen stonden duizenden op straat te protesteren. MIsschien terrecht. Maar diezelfde mensen gebruiken wel de elektriciteit die wordt gemaakt in de diverse kerncentrales die België over beschikt. Als je ze morgen zou plat leggen,leg je bijna gans het land plat.
Ondertussen moet er alternatieven gevonden worden,ok wind energie is er een van en er zijn nog. Wind energie is één van de goedkoopste,minst vervuilende. Ok het heeft ook zijn nadelen maar heeft iedere energievorm geen nadelen en voordelen. Wie zijn wij om daar over te oordelen wat goed of slecht is als een hoopje wetenschappers over de ganse wereld nog niet kunnen uitkomen als men nu minder of meer of evenveel stikstof en andere stoffen in de lucht mag jagen(Kyoto-verdrag bvb).Niet dit alleen is het maar duizende andere dingen zijn even erg of zelfs in bepaalde contexten nog veel erger om zich druk over te maken : wordt mijn gezicht nu beschadigd als ik door mijn raam kijk vanuit mijn appartement,studio of villa wanneer i k naar de zee kijk en enkele molens zie?
Een tip : Dirk Barrez schreef een boek:niet sterven in de XX eeuw,je moet deze eens lezen en dan kom je pas tot de conclusie dat een paar molekens niet van zo'n orde zijn om daar over te zeuren.Heef de wetenschap de tijd om tot nieuwe systemen te komen. Er zullen altijd nadelen zijn aan welk ook soort energie wat niet betekent dat we zomaar alles moeten toelaten. Daarvoor dient de democratie maar als iedereen nu ,zoals het de laatste tijd erger en erger wordt,op extreme patijen zal stemmen mag je protest vlug vergeten want deze dulden geen tegenspraak en democratie.Alles op de censuur maar deze laatste zinnen zijn dan terug andere onderwerpen die op een ander forum kunnen besproken worden(maatschappelijke forum)
Gegroet!!!!!!!!!!!
|