Los bericht bekijken
Oud 12 augustus 2009, 19:44   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Hoe je het ook draait of keert, het enige dat werkt is een soort ruilhandel. Het logische gevolg van ruilhandel is dat men producten koppelt aan een bepaalde waarde. Zo kan je bvb producten vergelijken.

Het is niet het gegeven 'geld' dat men moet veranderen, maar hoe het geld continu herverdeeld wordt. Een soort communistisch kapitalisme lijkt me de meeste kans op succes. En dan bedoel ik niet een wereld waar alles gelijk is, maar waar de uitersten veel dichter bij elkaar liggen dan in de huidige irreëele situatie.

Als we waren blijven steken in de ruilhandel waren we niet echt ver geraakt vrees ik.
Wat is de waarde van een autosnelweg? Die ge morgen nog moet beginnen aanleggen?
Wat is de waarde van een verdedigingswal tegen de vikingen? Als ge niet weet of de Vikingen wel komen?
Wat is de waarde van de Mona Lisa (een enigzins mislukt portret van een maske dat er wel charmant uitziet maar toch ook niet echt voor model of statige dame kan doorgaan). 10 Euro, alle 25 met de kader erbij?
Uiteindelijk is de mobilisatie van grote hoeveelheden materiaal of arbeid door een grotere gemeenschap een noodzaak om investeringen te doen waarvan de opbrengst in de toekomst ligt. Met of tegen de goesting van de bijdragers. Zonder dat geen vooruitgang, alleen status-quo.
fonne is offline   Met citaat antwoorden