12 augustus 2009, 20:48
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Ja, en geloof me vrij, wanneer ze zoiets uitkramen, dan zijn ze bloedernstig. Veel Franstaligen hebben dienaangaande een echte missionarismentaliteit. Ze zijn zo erg overtuigd dat "la culture française" de navel van de beschaving is, dat ze werkelijk gechoqueerd zijn wanneer ze voor het gebruik van "la langue de Voltaire" op weerstand botsen. Wanneer ik geconfronteerd wordt met een Franstalige die oprecht, maar helaas moeizaam, poogt Nederlands te spreken, dan komt ik op gepaste tijd hem/haar een eindje tegemoet door een gedeelte van de conversatie in het Frans te voeren. Krijg ik evenwel te maken met iemand die duidelijk blijk geeft van hautain misprijzen tegenover het Nederlands, dan schakel ik prompt over naar het Engels met "I'm very sorry, but my French isn't good enough". Die pipo mag dan ook eens een inspanning leveren. En Vlamingen zijn in het Engels doorgaans beter dan Franstaligen. Handig in "Bruxelles".
|
Zoiets is me eens overkomen in station Brussel-Noord met een Franstalige conducteur.
|
|
|