Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack
Flamand is al jaren een scheldwoord in het Brusselse.
Het had erger gekund, stel dat ze apennamen zouden gebruiken, om humeurige blanken aan te duiden...
Het trekt allemaal op niks om hele bevolkingsgroepen te stigmatiseren, van welke kant dan ook...
|
Het gaat verder en dieper dan gewoon dat scheldwoordje, beste. In Knack maar ook in andere media mocht ik reeds reportages lezen waarom de bende hangjongeren in Brussel niet aan een job raken. Ik spreek nu wel van 2-3 jaar geleden toen de jobs in Vlaanderen nog voor het rapen lagen waarvan ik nu eerlijkheidshalve moet toegeven dat dat niet meer het geval is vandaag (of toch niet voor laaggeschoolden). Een allochtoon jochie dat naar Vlaanderen zou gaan werken krijgt in zijn "vrienden"-kring aldaar meteen het verwijt een "Sale Flamin" te zijn en mocht rekenen op uitsluiting. Dus maar liever doppen en ergens... mja... rondhangen en uit verveling wat gaan "doen" zeker?
En ik stigmatiseer hiermee geen hele groep want ik heb het voornamelijk over de allochtonen in Brussel en dichte omstreken. Met franstaligen (allo of auto) tout court heb ik doorgaans goede contacten ook al vind ik een onafhankelijk Vlaanderen beter voor zowel Vlaanderen als Wallonië. Belgique is een ziekte die moet worden uitgeroeid zodat de ingewanden ervan kunnen blijven leven.