Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Als dit beperkt blijft tot enkelingen waarschijnlijk niet.
Als men voor 6 miljard mensen warmte uit de aarde gaat zuigen weet ik het nog zo niet.
Over hoeveel energie praten we dan?
Deze energie komt uit het binnenste van de aarde (geothermie).
Hoeveel energie kan je daaruit trekken vooraleer je de inwendige processen die daar plaatsvinden gaat verstoren?
Is het erg als die processen verstoord raken?
Welke zouden eventuele gevolgen kunnen zijn?
|
Ik ben edoch geen geoloog, maar 't interesseert me wel.
a. Ik kan me niet voorstellen dat de menselijke mierenhoop (zelfs al zijn we over een aantal decennia met 10 mia) in staat zou zijn om de gigantische hoeveelheid warmte-energie in onze enorme aardbol op relevante wijze te wijzigen.
b. Mocht dat toch plaatselijk het geval zijn dan zie ik 2 mogelijke fenomenen : een goede en een minder goede
(1) De goede : wegens de plaatselijke afkoeling in het magma verkleint lokaal de kans op drukopbouw en vulkaanuitbarstingen. In Europa zouden we dan minder last hebben van de Stromboli, de Etna en de Vesuvius.
(2) De minder goede : het aardmagnetisch veld wordt veroorzaakt door het inwendig draaiend magma dat al miljoenen jaren in dezelfde richting draait waardoor we de magnetische noordpool in het Noorden en de magnetische zuidpool in het Zuiden hebben. Ooit is het anders geweest : de magnetische polen lagen ooit omgekeerd.
Stel dat die lokale afkoeling van het magma in staat zou zijn om de bewegingsrichting om te draaien (waar trouwens sowieso al langer vrees voor bestaat), dan wil dit ook zeggen dat het magnetisch aardveld zich omdraait en dat alle stroomzinnen omkeren. Dat kan serieuze gevolgen hebben.
Maar er is méér : bij die omslag van N->Z zal er tijdelijk dus geen magnetisch aardveld zijn en valt onze bescherming tegen de kosmische stralingen (tijdelijk) weg. Afgezien van het feit dat niks electronisch nog zal werken rijst dan ook de vraag : is dat het einde van de levende wereld ?