Los bericht bekijken
Oud 15 augustus 2009, 00:41   #2
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Neen hoor, het lijkt je alleen maar raar te zijn omdat je de zaak te simplistisch bekijkt. Ik bedoel, als je tot nu toe de islamitische groeperingen over de zelfde kam geschoren hebt, kan het zijn dat je nu niet begrijpt waarom ze de wapens tegen elkaar opnemen.

Je moet altijd een onderscheid maken tussen Hezbollah-strekking en Al-Qaida-strekking. De ene is een fundamentalistische politieke strekking waartoe we naast Hamas bv. ook Hezbollah, de Egyptische Moslim Broederschap en de Turkse Refah partij... kunnen rekenen. De andere van de Al-Qaida strekking (salafisten) zijn ronduit terroristische groeperingen.

Deze 2 strekkingen komen eigenlijk niet overeen met elkaar. Dit is ook niet de eerste keer dat ze gewapend tegenover elkaar komen te staan. Vorig jaar, in Libanon, heeft men met de steun van Hezbollah ook opgetreden tegen een extremistische salafistische groepering om te verhinderen dat ze voet aan de grond zou krijgen in de Palestijnse vluchtelingenkampen. Want Al-Qaida zou maar al te graag direct tussenbeide willen komen in het Palestijns-Joods conflict. Met alle gevolgen vandien. De Palestijnse gebieden zijn gespaard gebleven van Iraakse en Afghaanse taferelen waarbij de zogenaamde verzetslieden op de marktplaatsen hun eigen mensen afslachten.

Ik ben geen supporter van Hamas maar vind het ergens wel ok dat die opgetreden heeft. Ik was ook blij toen die salafistische groepering ook in Libanon aangepakt werd. Zulke organisaties en ideologiën kunnen de Palestijnen (en ook de Irakezen en Afghanen) missen als kiespijn. Het zou hun gerechtvaardigde strijd alleen maar schade toebrengen.

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 15 augustus 2009 om 00:42.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden