Citaat:
"Knokke-Heistenaar Marc Verwilghen, Senator en o.a. oud Minister van Justitie (Open VLD) is de kritiek van Stefaan De Clerck op zijn voorgangers beu. 'Dat hij op de PS schiet maar niet op mij', klonk het gisteren bij de collega’s van Het Laatste Nieuws. 'In die vier jaar dat ik op Justitie zat, is er niet één ontsnapping geweest, niet één!' reageerde Verwilghen boos. Volgens Senator Verwilghen ligt vooral de PS dwars als het om hervormingen gaat binnen justitie.
|
Dit soort nieuws werd dus zonder enige vorm van kritische toets de wereld ingestuurd door Marc Verwilghen. Een volle pagina in het laagste nieuws, met ruggesteuntje van gifpen van der kelen. Nu zijn we van 0-VLD-ers wel gewoon dat ze liegen dat ze blauw zien, maar dit gaat toch echt wel wat te ver. Even de statistieken proberen op te zoeken. Gelukkig heeft Hugo Vandenberghe daar vroeger wat parlementaire vragen over gesteld , anders was de waarheid waarschijnlijk niet eens meer te achterhalen. In statistiek is belgie niet zo goed.
Verwilghen was minister van Justitie in de periode: 12 juli 1999 – 11 juli 2003. En wat zijn de resultaten geweest van zijn beleid? Aantal ontsnappingen:
- 2000 : 114;
- 2001 : 117;
- 2002 : 134;
- 2003 : 147; waarvan 13 personen ontvluchtten uit een gesloten inrichting, en 14 uit een externe locatie (bijvoorbeeld een justitiepaleis)
Zoals je ziet: tijdens zijn ministerschap begon het aantal ontsnappingen aan een exponentieel stijgende lijn. Van het ministerschap van Verwilghen is vooral bekend dat na zes maanden zijn halve kabinet het aftrapte omdat er met hem niet te werken viel. En zo'n man mag dan vandaag ongeremd nonsens komen vertellen.
Maar wat mij het meeste stoort is dat klaarblijkelijk geen enkele krant of media-speler zelfs maar de moeite heeft gedaan de waarheid te achterhalen. Kritische pers, waar is die gebleven?