Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax
Dat een verder geïntegreerd Europa niet democratisch tot stand moet komen, is een verdraaiing van mijn woorden.
De EU vertoont democratische tekorten. Ik vermoed dat u dat met mij eens bent. Dan kan je grofweg twee wegen bewandelen:
1) Je probeert de EU democratischer te maken. Maar je probeert vooral de EU te versterken, omdat je meent dat een opdeling in kleine staatjes de Europese burgers speelbal maken van grote buiten-Europese imperia.
2) Je houdt vast aan de aloude lidstaten die misschien niet perfect, maar wel redelijk democratisch functioneren, totdat de EU minstens even democratisch functioneert als de meeste lidstaten. Je accepteert daarmee dat de burgers steeds minder zeg krijgen over belangrijke zaken als economie, klimaat, zware maffia-achtige criminaliteit, omdat die zaken zich niets aantrekken van landsgrenzen.
Bij punt 1 accepteer je dat sommige zaken minder democratisch verlopen dan gewenst. Dat is heel spijtig en moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Bij punt 2 krijg je je gewenste democratische procedures, maar dat kan nog wel tot in de eeuwigheid duren.
|
Daar kan ik me volledig bij aansluiten, maar ik zou er nog iets aan toevoegen: het kan nog wel heel lang duren, maar het wordt hoog tijd dat ons aller geduld op raakt en we ervoor zorgen dat het van nu af aan heel kort gaat duren. Dat is echter slechts mogelijk als Europa een thema wordt waar vrijwel iedereen mee bezig is. Een manier om dat te bereiken is invoering van directe democratie: mensen aan wie vragen gesteld worden, stellen zich vragen.
Een referendum over nieuwe primaire wetgeving (Verdragen, een Grondwet) in alle lidstaten zou een eerste stap zijn.
En dat is dus de boot die het establishment zo lang mogelijk zal afhouden... met als gevaar dat de bewustwording te plotseling komt, en de reactie van het volk er in een noodsituatie zal komen. In noodsituaties wordt soms gekozen voor remedies die erger zijn dan de kwaal. Daarom zou de huidige financiële crisis Europa tot spoed moeten aanzetten om eindelijk werk te maken van echte democratie.