Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke nan
Als ik me niet vergis waren de Khazar een Turkse volksstam die zich tot het Judaïsme bekeerd hadden en vooral voor de Byzantijnen als huurlingen fungeerden. Dit was vooral in de laatste eeuwen van het eerste millenium.
Andere volkstammen hadden zich tot de Islam bekeerd en deden het vechtwerk voor de Arabieren(begin tweede millenium dacht ik).
|
Alles staat of valt natuurlijk met wat je als "Turken" beschouwt. Persoonlijk (en de meeste historici met mij, denk ik) ben ik geneigd de term vrij strikt te reserveren voor bv. Seldsjoeken en later de Ottomanen en aanverwante groepen in Anatolië (en natuurlijk ook hun nazaten, waarvan er tot op vandaag in diverse Europese Balkan-staten wonen).
Als je natuurlijk alle volkeren die in het Engels als "Turkic" (is niet gelijk aan "Turkish") omschreven worden als Turken gaat bestempelen krijg je een heel ander beeld en zijn de Azeiri's, Turkmenen, Uzbeken, enz. ook Turken. Maar dat lijkt mij een te ruime definitie.
Al die volkeren vertonen natuurlijk wel een zekere etnische, taalkundige en culturele verwantschap. Maar daar houdt het ook bij op.