Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2009, 18:04   #296
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is blijkbaar nog nooit bij u opgekomen dat uw "indrukken" er wel eens totaal naast zouden kunnen zijn. Want ook nu nog wil je het nog steeds niet lezen. Ik herhaal het dan nog maar eens, met een nog ietsje meer nadruk op de cruciale termen:

Hai capito bene?
Zie mijn laatste antwoord.

Neen, u minimaliseert de onderdrukking in de zogenaamde 'Generaliteitslanden'. U zegt zelfs dat ik de indruk wil wekken dat men van deze G-landen een soort apartheidregime wilde maken. Dat was anders wel degelijk het geval. Bovendien spreekt u over 'randgebieden' en enkele 'kleine gebieden'. Niets van. De 'Generaliteitslanden' bestonden uit een ferme lap grond met een behoorlijk aantal bewoners, die onder de knoet werden gehouden door de Calvinistische Republiek. En waar de Republiek het zo pernicieus zorgvuldig had uitgekiend, dat deze gebieden zich niet meer economisch konden ontwikkelen. Deze gebieden moesten 'klein gehouden worden'. Dat was de politiek van de Calvinistische Republiek ten aanzien van de zgn. 'Generaliteitslanden'. En dat heeft lang geduurd. Zeer lang.

P.S.
Natuurlijk, in de salonfähige geschiedenisboekjes van de Nederlandse scholieren zal men zulke analyse over de 'generaliteitslanden' niet terugvinden.
Da's waar.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2009 om 18:32.
system is offline   Met citaat antwoorden