Elke antwerpenaar weet dat er behalve turkse en marokkaanse bakkers, slagers en supermarktjes er ook joodse, indische, chinese, pakistaanse, poolse, russische enz.. zijn
hun aantal en de diversiteit van diverse winkels zal alleen maar groeien & bovendien vervaagt "de etniciteit" van de zaken in kwestie soms : zo is er een zaak in de provinciestraat die reklame maakt omdat hij zowel poolse, pakistaanse, indiase en nog een paar andere etnische zaken zou verkopen. Opmerkelijk is echter de "aanpassing" die overal plaatys heeft om ook "vlaamse" producten te verkopen ten behoeve van... het merendeel van hun cliënteel.
Het succes van deze winkels is gewoon hun prijsniveau dat lager is dan bij de klassieke
autochtone winkeliers : ze nemen met name genoegen met een lagere winstmarge.
Wat me ook opvalt is dat de "kebabzaken" de laatste tijd fel gestrommlijnd zijn en een echte "fast food keten" mentaliteit aangekweekt hebben - zoals bv. in de stations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem.
sociologisch is het beovendien gunstig omdat dit een uitlaatklep is naar de arbeidsmarkt
voor vooral die allochtonen die wegens hun voornaam en huidskleur en hun geringere scholing elders niet aan de bak komen. Vele allochtone winkels zijn vast en zeker ontstaan omdat andere vormen van werkgelegenheid gewoon voor deze mensen niet weggelegd was.
Verse koriander moet je gewoon bij "De Marokkaan" gaan kopen aan minder dan 20 % van de prijs die je voor hetzelfdde product bij een supermarkt van de bekende ketens betaalt !
__________________
Tempo toleras
sed vero aperas
|