Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2009, 07:14   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat eerst ook (te zot om los te lopen), maar het is eigenlijk heel serieus, en bij mijn weten de enige "onbeperkte" hernieuwbare bron aan een relatief redelijke prijs, maar het is wel juist dat we het hier hebben over *gigantische* installaties, van de afmeting van een land.

De enige opwerping waar ik nooit een duidelijk antwoord op gekregen heb, is de resistentie van die installaties tegen een zandstorm van formaat.

Het is inderdaad beter om in Spanje te beginnen, en niet in de Sahara, want de transport infrastructuur is ook gigantisch (hoewel uitvoerbaar, technisch gezien), en zolang die er niet is, zal men ginder in de Sahara geen voldoende afname vinden om het ding een schijn van rentabiliteit te geven.

Maar voor mij zijn CSP centrales in zonovergoten gebieden een orde van grootte interessanter dan fotovoltaiek, om verschillende redenen:
- spiegel is altijd goedkoper dan zonnecel.
- thermische energie is gemakkelijker op te slaan dan elektrische
- het thermische rendement is van de orde van de betere (en duurdere) zonnecellen, en er zijn natuurkundige redenen om te denken dat dat altijd zo zal blijven.

Ik denk dat als er 1 ding is dat kernenergie op lange termijn kan vervangen, het dit is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 augustus 2009 om 07:14.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden