Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2009, 16:33   #378
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Extract uit 'Impact van de verkeeronveiligheid op de volksgezondheid' door Professor Dokter L. Hens, VUB.
Citaat:
De toename van de ongevalskans hangt nauw samen met de toename van de remweg en de afgenomen beheersbaarheid van het voertuig bij noodmanoeuvres. Ongevallenonderzoek leert bovendien dat met toenemende snelheid ook de kans op een slechte afloop aanzienlijk stijgt. Botsingen buiten de bebouwde kom leveren gemiddeld een factor 2 tot 3 meer ernstig gewonde bestuurders op dan die binnen de bebouwde kom.
(1) De vuistregel die uit verschillende onderzoeken kan afgeleid worden : een snelheidsverlaging met gemiddeld 1 km/u betekent een met 3% verminderde kans op een ongeval met gewonden.
Bij ernstige ongevallen is de daling nog markanter, namelijk tot 5% minder ernstig gewonden en doden.
(2) Bij een lagere gemiddelde snelheid heeft een snelheidsreductie een grotere afname in het aantal ongevallen tot gevolg dan bij een hogere gemiddelde snelheid.
Even de cijfers - in de praktijk - erbij halen.

Ik denk dat, met de vele snelheidsverlagende maatregelen en alle mogelijke snelheidshandhaving en verkeersremmende maatregelen, de gemiddelde snelheid tussen pakweg 2001 en 2008 redelijk gedaald moet zijn. De toename van het verkeer van ca. 8 % deed de snelheid ook nog extra dalen. (Cijfers NIS)

Vooral in Vlaanderen en vooral in (2) en rond de steden zijn de snelheidsmaxima zker 20 �* 30 kmh naar beneden gehaald (60>50>30>20)(90>70>50)(120>90>70) de gemiddelde snelheid zal zo´n 15 kmh afgenomen zijn voorzichtig geschat.
Op de snelweg en in de stadscentra mss nog meer door filetoename..., soit ik blijf bij mijn schatting van 15 kmh-gemiddeld minder... algemeen genomen.
Dat zou dus een afname van de kans op letselongevallen van 3% x -15 kmh = - 45 % betekenen volgens de "vuistregel"... (zoals in de lotto )

Iedere pendelaar merkt wel het verschil in verplaatsingstijd tov vroegere jaren...

Ik neem vanaf 2001 want toen werd Be "verkeersveiligheid-wakker-geschud" ook onder Europese druk de verkeersdoden moesten gehalveerd worden op 10 jaar... Dus van toen eigenlijk al vanaf 2000 begonnen... enorme aangroei van flitspalen en de hele rimram snelheidsverlagende maatregelen... (drempels, chicanes, versmallingen enz..., 30 en zone 30 wildgroei... een na een jaar na jaar werden alle registers opengetrokken.

Er zijn zelfs objectieve metingen gebeurd op wegstukken waar men nog vlot kon doorrijden, zelfs op de (al-lager-beperkte) wegen van 2003-2005 hadden ze al resultaten van ca. - 4 kmh gemiddeld lagere snelheden op amper 2 jaar...:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf pagina 9.

GENT zal wel een vb-stad zijn betreft snelheidshandhaving, zone 30, flitspalen enz... ondertussen heeft het zowat 40 flitspalen...
(2) vb
Citaat:
GENT: ongevallen met doden en gewonden
2001 : 1374
2002 : 1562
2003 : 1678
2004 : 1735
2005 : 1729
2006 : 1764
2007 : 1861
Een stijging van 35,5 % letselongevallen op 6 jaar...
Refertes:
http://statbel.fgov.be/figures/download_nl.asp#acc
(hoofdlink NIS - verkeersongevallen per gemeente 2000 t/m 2007 - te vinden in respectievelijke .xls-files)

(1) België algemeen:
Citaat:
http://statbel.fgov.be/figures/d364_nl.asp#3
Verkeersongevallen (1997-2007)... : 2000 . 2001 . 2002 . . 2003 . 2004 . 2005 . 2006 . 2007
Ongevallen met doden en gewonden 49.066 47.444 47.619 50.478 48.670 49.307 49.171 49.794
Gemiddelde 2000-2002 : 48043 tov 2005-07: 49424
= stijging van 3 % ...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 augustus 2009 om 16:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden