Er is een hele resem van dingen die meespeelt.
Bovenaan het lijst staat volgens mij de verontwaardiging over het feit dat het VB wordt aangepakt met wel een (toeval of niet) zéér merkwaardige timing en dat terwijl tal van andere dingen juridisch op de lange baan geschoven worden, denk maar aan soortgelijke klachten tegen AEL (/MDP) en moslimcentra. Er wordt zo geklaagd over juridische achterstand en bij een boel gevallen heeft men een behandelingstermijn van verscheidene jaren, maar als er politieke druk is dan kan het blijkbaar wel.
Het komt de andere partijen goed uit. Dat kan moeilijk iedereen ontgaan zijn. De gerechterlijke uitspraak zet het VB helemaal in de hoek waar het zo gemakkelijk groot geworden is: De slachtofferhoek!
In de ogen van velen heeft het VB de jongste jaren inspanningen gedaan om racistische taal achterwege te laten, terwijl anderen ongegeneerd discriminerende en denigrerende taal mochten spuien: Van beschimpen van "andersgelovigen" tot de ongepaste omschrijving "mestkevers".
Persoonlijk vind ik de evolutie van de taal en de standpunten van het VB en zijn militanten nog verre van wat het moet zijn. Anderzijds is de taal van de anderen helemaal niet in de goede zin aan het evolueren.
De economische context. Deze regering doet niets anders dan aanmodderen. Misschien omdat heel wat mogelijke oplossingen vooral de linkerzijde dwars zitten. Niet dat de economische standpunten van het VB veel waard zijn, maar op een aantal punten hebben ze gelijk.
De communautaire context. Ook hier modderd de regering maar wat aan. De Franstaligen hebben zonder boe of bah allerlei dingen verkregen zoals financiereing van onderwijs enzovoorts. Bijkomende transfers van Noord naar Zuid alsof de rest nog niet genoeg was. De Vlamingen krijgen niet eens de toepassing van de grondwet en eerdere akkoorden inzake de splitsing van BHV.
De puur politieke context. Zei Guy zelf niet dat het success van deze regering ging afgemeten worden aan de achteruitgang van het VB ?
Doet deze regering het goed ? Naar welke partij heeft de regering gewezen als je niet akkoord bent met hun aanpak of resultaten ?
De grootste kemel die deze regering geschoten heeft is het migrantenstemrecht. Dat heeft gaandeweg een boel andere mensen de andere kant op doen kijken. Het past ook niet om in tijden van economische crisis de hete hangijzers niet aan te pakken en anderzijds 8 maanden lang te touwtrekken over dat éne puntje waar geen enkele noodzaak voor was. Het past zeker niet om daarbovenop voor dat éné puntje een boel andere dingen zoals Europese richtlijnen te laten liggen. En het past nog het minst van al dat ze na goedkeuring van dat migrantenstemrecht vooral getoond hebben dat ze voornamelijk aandacht hebben voor de nieuwe verkiezingen, en het zijn niet eens federale verkiezingen.
Zo zijn er nog puntjes, maar ik heb zo al genoeg olie op het vuur gegooid. Het is erg, ik zou het alleen nog erger kunnen maken.