Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2009, 16:26   #551
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ja, maar met dergelijke algemene vaagheden kan ik geen wetenschap beoefenen. "Een mens wordt geboren" is er nog eentje.
Pas op: ge zou nog mensen vinden, die dat ontkennen.

Persoonlijk vind ik 'mensen produceren omdat ze willen consumeren' wel degelijk waardevol. Het bewijst, om te beginnen, dat er niet fundamenteel iets veranderd is tussen 5000 jaar geleden gaan jagen en nu naar de fabriek trekken. Beide is productie omwille van verwachte consumptie en is belangrijk om te onthouden van zodra mensen verhalen gaan beginnen vertellen over 'de goede oude tijd' dat productie omwille van zichzelf was en 'het verderfelijke heden' waarbij productie maar omwille van de consumptie is. Of enig andere redenering die het verleden met het heden wilt contrasteren op het vlak van motieven.

Zo zijn er nog evidente claims die we niet uit het oog mogen verliezen.

Citaat:
Daarom dat ik meer specifieke lectuur vroeg. Maar je zegt zelf dat je uit de "klassiekers" deduceert, dan moet ik niet verder zoeken.
Specifieke literatuur over de goede oude speren en knuppels? Niet echt. Specifieke literatuur over de universaliteit van het consumptiemotief? Ook niet echt; dat is immers a priori waar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 16:27.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden