Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2009, 00:19   #35
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zoals de Praetoriaanse garde van de Romeinse keizers?
Die eindigden met zélf de keizer aan te stellen (nadat ze de vorige vermoord hadden)
Niet direct wat ik voor ogen had.

vb. De farmaceutische industrie trekt een steeds groter deel van het belastingsgeld naar zich toe in ruil voor steeds minder diensten. Stel dat je die industrie nu kan 'dwingen' volksgezondheid prioritair te stellen op winstmaximalizatie (wat niet hetzelfde is als meer reklamefilmjes). Het hoeft geen 'nationalizatie' te zijn, juist weten de waar ergens een 'knopje om te draaien'. Niet voor morgen ik geef toe, maar beter dan weer eens een revolutie en vanaf '0' beginnen lijkt me. We hoeven niet 'tegen' corporaties te zijn perse, we hoeven ze slechts een middel te maken ten dienste van het algemeen belang zonder noodzakelijkerwijze een 'gezond' privebelang onmogelijk te maken. Het is een mogelijke toekomst. Ik geloof niet in 'einde van de geschiedenis' theorieën echter.

Dat idee van 'algemeen enkelvoudig aandelenrecht' lijkt extreem, maar ik wil er slechts een mogelijk middel mee aangeven. In extreme vorm is alles een dictatuur.

enigszins off topic besef ik, want voor privélegers onderhevig aan marktprincipes hoop ik op weinig toekomst. Noem ze maar gewoon 'mercenaries'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 augustus 2009 om 00:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden