Eerst en vooral een dikke proficiat om het zo lang vol te houden !
Op het Esperantocongres van Bialystok werd het feit dat LL Zamenhof joods is niet onder stoelen of banken gestoken : integendeel het kongres werd opgeluisterd door Jiddische muziek, waarvan sommige liederen in vertaling. Verder was er de voorstelling van 2 films
gemaakt in mei 1939 over het dagelijkse leven in de Stettl ttz; in Bialystok en Warschau, waarbij de uitleg van de voordrachtgever dat men moet bedenken dat waarschijnlijk alle mensen die men op deze films ziet kort na het draaien van de film vermoord werden.
Als kontrast maakte ik kennis met een in oorsprong Japans iemand die Jood geworden is na bekering en nu in Israël woont, met het bijbehorende misprijzen voor de arabische cultuur...Behalve een interessante voordracht over "talen in de diaspora" is hij ook specialist "Joods Dansen" zoals ik op een concertavond zag...
Mijn vraag : Antwerpen heeft een grote joods/jiddische gemeenschap.. maar blijkbaar is er vanuit deze gemeenschap (die taalkundig heel onderlegt is) in tegenstelling tot elders blijkbaar geen interesse voor het Esperanto - of heb ik het mis, verkiezen de joodse esperantisten misschien andere verenigingen dan "La Verda Stelo" ?
__________________
Tempo toleras
sed vero aperas
|