jimmyl:
1. 50% is inderdaad veel maar zoals eerder opgemerkt niet onmogelijk als we dit willen. Dat de meeste bedrijven momenteel reeds "zeer energie-efficient" zouden zijn, durf ik te betwijfelen; als je bijna niets moet betalen voor elektriciteit (ik dacht dat voor bedrijven een verbruiksprijs van slechts 2 BF/kWh wordt aangerekend) dan is het ook minder interessant om te investeren in REG (Rationeel EnergieGebruik).
2. De vergelijking met Carrefour (sluikreclame? ;-)) geeft inderdaad een andere belangrijke "belemmering" van duurzame energie aan ook al doen de energieleveranciers wel inspanningen; premies voor energiezuinige toestellen of het plaatsen van een "zonneboiler".
3. Ik heb in 2001 meegewerkt aan de realisatie van zo'n "futuristisch" PV-systeem voor een gezin met 5 personen; na één jaar hebben zij 300 kWh meer teruggeleverd aan het net dan wat ze verbruiken. Pragmatisch denken is noodzakelijk maar dit mag de creativiteit niet in de weg staan. Kijk naar de geschiedenis van kernenergie zelf; de wetenschappers en technici die de kernbom (wat helaas de eerste stap naar kernenergie was) hebben ontwikkeld, hadden dit nooit op zo'n korte tijd kunnen doen door enkel pragmatisch te denken. Zij hebben, met de beperkte middelen en kennis waarover men toen kon beschikken, het enorme potentieel aan energie bij het splitsen van atomen weten te gebruiken (of misbruiken). Ik vind het dan ook beschamend dat wij, met de middelen (computers, ...) en kennis waarover we nu beschikken, beweren niet in staat te zijn om op korte termijn het enorme potentieel aan duurzame energie nuttig te kunnen gebruiken.
4. Wat bedoel je juist met "h2"?
5. Kernenergie is wellicht enkel het goedkoopst als men geen rekening houdt met de kosten op lange en zelfs "super"-lange termijn voor de problematiek van het afval en de "uitgewerkte" kernreactoren. Ik wil mijn verantwoordelijkheid tov de toekomstige generaties opnemen ook al moet ik daardoor misschien meer betalen (hoewel; als ik 50% minder verbruik kan ik ook tweemaal zo veel betalen ;-)). Door het vrijmaken van de energiemarkt zal iedereen zelf kunnen kiezen bij wie men stroom koopt en dan is ook het omgekeerde niet onmogelijk; Frankrijk koopt duurzame energie van België.
6. Je hebt nog niet gereageerd op het "afromings"-idee.
|