Wat zou een eerlijk kiesstelsel zijn?
Ik merk alvast de volgende problemen op aan ons huidig kiesstelsel:
1/ De top van de partijen bepalen eigenlijk wie er verkozen zal zijn door de samenstelling van de lijsten.
2/ Door grote kiesomschrijvingen maakt enkel het politiek personeel dat op TV komt een ernstige kans. De inhoud wordt hierdoor minder belangrijk ten gunste van slogans.
3/ De kiesdrempel remt de vorming (met resultaat) van nieuwe partijen af.
Wat denken jullie van het volgende:
A/ In elke kieskring slechts één verkozene. (TV = minder belangrijk; de verkiezingsuitslag 'klikt' meer)
B/ Elk jaar verkiezing voor telkens één vierde van de parlementariërs. (Een poging om het stemmen per partij te verminderen maar individueler stemgedrag in het parlement te promoten)
C/ Afschaffen van de kopstem en enkel nog naamstemmen. (De kiezer bepaalt de ‘volgorde’)
D/ Afschaffen van de opvolgers. (De opvolgers zijn dan diegene die de meeste stemmen heeft na de reeds verkozenen.)
E/ En waarom niet, de mogelijkheid om ook tegen een partij/persoon te stemmen. ( 8) Gewaagd, ik weet het. Ik vraag mij af hoeveel tegenstemmen het VB zou krijgen)