Los bericht bekijken
Oud 2 september 2009, 14:07   #170
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Er is toch een ommekeer aan het komen. Franstalige beseffen steeds meer het economisch belang van Nederlands leren. Maar dan nog. Ik heb hier bij ons thuis als 2 keer iemand gehad uit Wallonië die Nederlands wou leren. (een meisje van 16 en een jongen van 17 die beide al Nederlands op school hadden gevolgd.) Maar hun kennis van het Nederlands was zo bedroevend dat ik vaak op Frans moest overschakelen om hen toch iets duidelijk te kunnen maken. Als ik Nederlands sprak reageerde ze wel maar uit hun antwoorden kon ik opmaken dat ze er niets van begrepen. (bv op alles ja zeggen ook al zijn hun antwoorden dan compleet tegenstrijdig)
U vergist zich en u maakt zich illusies.

Met alle respect voor die jongens en die meisjes die dat doen, en dat meen ik echt, moet ik u tegenspreken. Dat soort initiatieven bewijst NIETS (hooguit dat in bepaalde kringen de noodzaak tot het leren van Nederlands groter is dan 10 jaar geleden). Zelfs niet als dat soort aanvragen zou verdrievoudigen, want de overgrote meerderheid van de Franstaligen in het zuiden des lands ziet niets in Vlaanderen.
Elke dag krijg je daar in de krant en op TV de meest baarlijke nonsens over Vlaanderen uitgestort (en meestal niet van de vriendelijkste soort). Liedjes in andere talen als het Frans, het Engels en nu en dan eens in het Italiaans hoor je daar gewoonweg niet. Heeft weinig te maken met wat je op onze zenders hoort.

Ik werk nu ruim zeven jaar op een "tweetalig" callcenter in Luik. De meeste van mijn Franstalige collega's (gelukkig niet allemaal!) kunnen hun afkeer voor Vlaanderen maar moeilijk verbergen.
Het aantal Franse vlaggen dat je daar ziet wapperen op le quatorze juillet is niet te tellen.
Het zal geen geheim zijn voor u dat u bepaalde risico's neemt als u zich drie dagen eerder met een leeuwenvlag in het centrum van de stad begeeft.

De dag dat in Wallonië Nederlands een verplicht vak wordt zal ik mijn mening misschien bijstellen. Maar ik ben er eigenlijk zeker van dat die dag nooit komt.
(Ik zeg niet dat Walen onvriendelijke mensen zijn of zoiets hé, wel dat ze boordevol negatieve vooroordelen zitten tegenover alles wat Germaans is. Ik krijg soms zelfs de indruk dat de tweede wereldoorlog nog niet voorbij is.)

Wallonië ligt voor mij in een ander land. Punt.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 2 september 2009 om 14:13.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden