Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Het was geen waarde-oordeel van mijn kant. Belgie is nu eenmaal een federatie. Federaal worden de deelstaten het niet meer eens. Dat is ook niet zo gek. Vlamingen stemmen op Vlamingen, en Walen op Walen. De respectievelijke politici krijgen slechts een mandaat van een deel van Belgie, niet van de hele federale staat. Het is logisch dat ze dus ook slechts die belangen behartigen.
|
Dit is volgens mij toch wel een idioot argument hoor. In de Vlaamse verkiezingen kiezen ze in Limburg voor Limburgers, in West-Vlaanderen voor West-Vlamingen. En staan die aan de rand van een burgeroorlog misschien? In Engeland zit het parlement vol met mensen die alleen door hun eigen kiesdistrict zijn afgevaardigd. Is Engeland daardoor onbestuurbaar. Nee, als de politieke wil aanwezig is om oplossingen te zoeken dan worden die echt wel gevonden. En dat is het basisprobleem: het gebrek aan politieke wil van Wallonie om ook maar iets te veranderen aan wat dan ook, omdat zij en zij alleen er belang bij hebben dat er niets ten gronde verandert. En daar gaat een federale kieskring echt niets aan veranderen hoor. Voor mij mogen ze natuurlijk een federale kieskring invoeren om een parlement te kiezen op basis van het één-man één-stem principe, maar zeker niet voor een onding als een PARITAIRE senaat die de blokkeringsmogelijkheden van Wallonie nog moeten vergroten, en daardoor alleen maar kan bijdragen aan het verder uiteengroeien van Vlamingen en Walen.