Zou De Leeuw niet dik aan het liegen zijn?
Ik weet het niet zo presies, maar ik vermoed dat nog weinig banken echt geleend hebben; ze hebben alleen garansies op leningen edm, en daarvoor betalen ze "marktkonform".
Er was toch minstens het bericht dat Dexia van die dure garansie van af wou, en er was ook het artikel van die prof ekonomie, die dat spellement vergeleeg met een brandverzekering.
Je gaat toch niet aksepteren dat je je premie alleen maar betaalt als het brandt bij de buren ...
Ander probleem is: Vlaamse banken (de weinige nog ...) moeten kompetitief blijven. Dus zeker en vast alle banken die opereren bij ons: behandelen op dezelfde voet.
Men heeft het van in het begin verkeerd aangepakt. Als een lokaal direkteurtje in de kas graait, dan vliegt hij den bak in.
Men had minstens van elke grootbank drie topfiguren voor enkele jaren achter tralies mogen steken ... allez zeg, voor de gewone mens was het niet 100 prosent zeker dat zijn spaarboekje veilig was. Als dat geen oplichting was !!
|