Discussie: Zin in commentaar?
Los bericht bekijken
Oud 25 april 2004, 14:40   #4
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Ik ben zo vrij uw standpunt aan te vullen met een kleine illustratie: de kiesdrempel.
De kiesdrempel werd zogezegd ingevoerd "ten einde de fragmentering van het vertegenwoordigend orgaan te beperken" of nog "de 'versnippering van het politieke landschap' tegen te gaan."
"Volgens de parlementaire voorbereiding zou, wat de verkiezingen van de Kamer betreft, de wettelijke kiesdrempel enkel effect sorteren in de Provincies Antwerpen en Oost-Vlaandern (Parl. St. Kamer, 2001-2002, Doc 50 1806/8 p. 9)"

Alle citaten komen uit het arrest van het Arbiragehof van 26.5.2003.

Met andere woorden: in alle andere dan de twee genoemde provincies moet men meer dan 5% van de stemmen halen om een zetel binnen te halen voor de Kamer.

Het spreekt vanzelf dat een maatregel die (althans voor de Kamer) alleen voor gevolg kan hebben dat er geen versplintering is in 2 provincies, om andere redenen werd ingevoerd.
Het werkelijke doel was dus duidelijk: een eventuele zetel van een kleinere partij ontnemen om ze aan een grotere partij te geven in twee provincies: Oost-Vlaanderen en Antwerpen.
Als men dan weet dat de initiatiefnemer zich kandidaat stelde in Oost-Vlaanderen, ziet men hoe er met de democratie wordt omgesprongen in dit land: "�* la tête du client".
Alleen is het uiteindelijk opzet hier mislukt: de zetel is wel, ingevolge de kiesdrempel afgenomen van Agalev maar hij is niet naar de VLD gegaan maar naar het Vlaams Blok.(Althans voor Oost-Vlaanderen)

Deze illustratie wil één ding duidelijk maken: dat het onze taak is, als burger en democraat, om nauwgezet de politiek te volgen en de ware bedoelingen te ontmaskeren als maatregelen worden genomen die niet het maatschappelijk belang tot doel hebben maar het eigen belang van politici.

Ik meen begrepen te hebben dat deze bezorgdheid aan de basis ligt van uw tussenkomst.
Als dit het geval is ben ik graag bereid om de discussie verder te zetten.
graag zal ik later gevolg geven aan uw uitnodiging, maar momenteel moet ik het forum even laten voor wat het is
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden