Ik iedereen gelijk dat De Clerck niet beste voorzitter is voor een partij die wil vernieuwen. Daar plaats je toch geen ex-minister aan ... Tot hier toe heb je gelijk!
Maar wat die standen betreft kan ik toch wel een aantal zaken vertellen. Men heeft inderdaad gekozen op het stichtingscongres in Kortrijk om verder te gaan met de standen, maar het verband tussen CD&V en haar standen zou veel ruimer worden. Het was zelfs een voorstel geweest van UNIZO. Aanvankelijk was het ACW inderdaad wat terughoudend en dacht dat het einde van haar lange bestaan in zich was. Vandaag, bijna een jaar later blijkt dit niet het geval te zijn. De sterkst groeiende vakbond in Vlaanderen is deze van het ACV en al haar nevenbonden.
De boerenbond blijft CD&V steunen door dik en dun. De 'drietand' van de liberalen hebben nog maar één keer hun mond open gedaan in de laatste vijf jaar en dat was om te zeggen dat er dioxine in ons eten zat en dat de boeren de dupe zouden worden door wat de CVP dan heeft gedaan ... wat ik enigzins zou kunnen volgen als ik landbouwer zou geweest zijn.
Vandaag staan de drie 'standen' naast de CD&V en vormen ze een eigen denkpiste wat een veel gezondere relatie is tussen politiek en mensen. Dit zorgt er ook voor dat we van volkspartij tot open volkspartij groeien. In het verleden was het alsof het ACW, de boerenbond en UNIZO onder de CVP stonden. Nu zijn wij gaan inzien dat we te weinig naar de mening van de mensen luisterden en staan we in plaats van boven de organisaties er nu naast of midden in.
Het uit elkaar vallen had eigenlijk al kunnen gebeuren. Aangezien Van Hecke een paar kopstukken of trotskisten eerst meenam naar NCD om dan naar VLD te gaan. Er zijn slechts weinigen die hem volgden en het nationaal congres is De Clerck blijven steunen. Wat mij betreft is Stef aan vervanging toe. Ik zou graag een Yves Leterme of een Hendrik Bogaert zien zijn zetel invullen al weet ik heel goed dat dat tenvroegste bij de volgende verkiezingen zal kunnen en ten laatste in 2005.