Los bericht bekijken
Oud 5 september 2009, 20:54   #1036
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Een gevaarlijke vraag!

Antwoord ik 1968, dan ben ik een geitewollensok die nog aan LSD zit.
Antwoord ik 1989 dan ben ik een harteloze liberale die er niet om maalt dat haar laarzen door kindjes in sweatshops worden gemaakt, als ze maar betaalbaar zijn.

Aan 1968 hebben we veel te danken, n'en déplaise �* certains. Vrouwenemancipatie, de aanvaarding van holebi's, ...
Het is weliswaar anekdotisch, maar het volstaat dit forum te overschouwen om vast te stellen dat er nog altijd achterhoedegevechten geleverd worden. Tevergeefs, uiteraard, maar dat beseffen ze niet.
Het is bon ton ironisch te doen over mei 68'ers die nu, 40 jaar later, nette burgermannetjes en burgervrouwtjes zijn geworden. We moeten ze echter dankbaar zijn voor de ontvoogding die ze mede tot stand hebben gebracht.

Toch denk ik dat het 1989 is dat de geschiedenisboeken gaat halen. Men kan het spijtig vinden, en sommige van mijn linkse vrienden (niet ironisch bedoeld) leven in ontkenning, maar het is toen toch duidelijk geworden dat bepaalde systemen niet werken.
Dat is noch wat anders dan zeggen dat ons huidig systeem fantastisch en onverbeterbaar is.
De mens en de samenleving zijn minder maakbaar dan sommigen hoopten, en daar zullen we rekening mee moeten houden bij het bedenken van nieuwe utopische modellen.

Nu, we kunnen 1968 en 1989 ook aaneen breien. Tenslotte zag dat jaar ook de Praagse lente, en met een beetje goeie wil kan men zo de ondergang van communistisch Europa in 1989 in 1968 in Praag laten beginnen.

Pfieiehh.

Oppassen wat ik hier vraag, anders zal ik het weten.

Wat vind je van het herdenken van oorlogshandelingen, zoals bijvoorbeeld de Airbornmars?
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden