Los bericht bekijken
Oud 8 september 2009, 01:36   #12
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Verder dan dit is de discussie inhoudelijk nog niet gekomen merk ik. Wat cijfermateriaal zou mijn interesse wat meer kunnen wekken. Ik heb de neiging mezelf enigszins als outsider, of noem het 'onbeslist', te beschouwen in deze materie, desondanks met interesse een zicht te krijgen op de realiteit. Bestaat er zoiets als een stilzwijgende meerderheid vraag ik me bijvoorbeeld af die België zo evident vindt dat het niet de moeite is daarover uitspraken te doen? Is het niet zo dat de traditionele Vlaamse partijen uiteindelijk ook unitaristisch zijn, waardoor een stem voor BUB bijvoorbeeld uiteindelijk niets zegt over de graad van België-gezindheid van de bevolking?

Ik wil een gewentel in zelfgenoegzaamheid niet verstoren. Ik vraag maar.
Door uw mening te geven en vragen te stellen verstoort u niet noodzakelijk de mening van anderen, Waarde Vriend. Ik hoop dat u het niet te veel gewentel in zelfgenoegzaamheid vindt dat ik mijn antwoord op uw vragen als volgt verwoord :

1. Het “cijfermateriaal” nopens de verkiezingsuitslagen van de unitaristische partijtjes kunt u, net als wij, in voldoende mate op het internet vinden.

2. De realiteit die u desbetreffend interesseert is in bedoelde verkiezingsuitslagen vervat.

3. De “stilzwijgende meerderheid” die België zo evident vindt dat ze er geen uitspraken over doet, zult u uiteraard niet op dit of een ander forum uitspraken zien doen. Ze neemt echter wel deel aan de verkiezingen. Voor wat het resultaat daarvan betreft, verwijs ik naar mijn punten 1. en 2. hierboven.

4. Ik meen dat zelfs degenen die België evident vinden, niet noodzakelijk unitaristen zijn, laat staan aanhangers van de unitaristische partijtjes. Zoniet zouden we dat aan de verkiezingsuitslagen moeten zien, dacht ik.

5. Indien de traditionele partijen in België, het weze in Vlaanderen of in het Franstalig landsgedeelte, maar samen in elk geval al sinds erg lang de meerderheid uitmakend, evenzeer “unitaristisch” zouden zijn, hoe komt het dan dat België een federaal land is ? En waarom zijn die traditionele partijen dan zo duidelijk onderscheiden in enerzijds Vlaamse en anderzijds Franstalige partijen ?

6. Ik vrees dat u geen onderscheid maakt tussen “België-gezindheid” en unitarisme. U kunt gerust België gunstig gezind zijn met haar huidig federaal staatsbestel, of zelfs met een nog uit te werken ander bestel, zonder daarom unitarist te zijn.

Ik moge hiermee misschien niet verholpen hebben aan uw onbeslistheid in deze materie, maar ik hoop u een venster geboden te hebben dat u een beter zicht geeft op de realiteit terzake.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 8 september 2009 om 02:00.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden