Los bericht bekijken
Oud 26 april 2004, 01:13   #5
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
INTERVIEW. Matthias Storme: ,,Iedereen onderschat draagwijdte arrest''
,,Ik wil alleen maar een ernstig debat over de racismewet en de uitwassen ervan''
...
Iedereen onderschat de draagwijdte van het arrest.
Juist ! Mijn eerste reactie hierop met de stelling dat ook de Bijbel en de Koran racistische werken zijn en dat de verenigingen (al dan niet politiek) die daar inspiratie uit halen moeten verboden worden is dan ook mild geweest.
Citaat:
...
In alle media wordt het geminimaliseerd. Ik zeg dat als jurist en wetenschapper. Niet omdat ik toevallig ook politiek actief ben. Ik raad als jurist iedereen aan dit arrest te analyseren. U hebt er geen idee van hoe ver dit gaat. Elke moslim of jood die geld geeft aan zijn moskee of synagoge kan door deze uitspraak strafrechtelijk worden vervolgd. Dat is waanzin.
Klopt, en gezien ik er niet mee akkoord ben dat ik als ongelovige moet belasting betalen voor religie ga ik dat ook steunen. Dat het waanzin is dat die wetten zo ver gaan ? Mogelijk, maar zeg dat aan de politiekers die deze wetten gemaakt hebben ! Nu de wetten er zijn en het gerecht ze interpreteerd, moeten ze maar toegepast worden, maar dan niet selectief alleen op het VB. Pech als de politici die deze wetten gestemd hebben ook het deksel op de neus krijgen. En gezien het arrest als voorbeeld gaat dienen gaan ze hoe dan ook dat deksel ook op de neus krijgen!
Citaat:
...
Hoe de politieke toestand in Vlaanderen er over enkele jaren zal uitzien, weet ik niet. Ik wil daar vandaag ook geen uitspraken over doen.
Ofwel wordt dat arrest opgedoekt, ofwel gaan de politici in een nachtmerrie terechtkomen. Zeker de Franstalige partijen !
Hopelijk zien we hieruit een compromis komen waar godsdienst al dan niet gedoogd wordt, maar belasting opbrengt in plaats van geld kost. Hopelijk wordt dan niemand meer godsdienstig opgevoed tot hij/zij oud genoeg is om een levensbeschouwing te kunnen kiezen.